تکیه گاههای پل
تکیه گاههای پل بعنوان انتقال دهنده بار از عرشه به زیر سازه میباشند که وظایف اصلی آن به شرح زیر میباشد
- انتقال بارهای قائم
- انتقال بارهای جانبی ناشی از ترمز وسیله نقلیه ،آثار ناشی از خزش و جمع شدگی
- همساز کردن جابجایی نسبی بین عرشه وزیر سازه
به طور کلی تکیه گاههای پلها به دوصورت الاستومری که بخش اعظم پلها از این سیستم تکیه گاهی استفاده می کنند و نوع دیگر آن که بیشتر در پلهای فلزی مورد استفاده قرار میگیرد به صورت غلطک یا مفصلهای ایده آل میباشد.
امروزه بیشتر پلهای موجود در ایران از تکیه گاههای الاستومری بهره می گیرند تکیه گاههای الاستومری به دونوع با لاستیک طبیعی (Natural Rubber )و مصنوعی Poly Chloro prene با نام تجاری Neoprene (نئوپرن) می باشدتکیه گاههای الاستومری که عمدتا در ایران مصرف میشوند از نوع مصنوعی میباشد وبرای کنترل کرنشها و جلوگیری از فشرده شدن زیاد بوسیله صفحات فلزی مسلح شده اند.
تکیه گاههای نئوپرنی براساس مقطع بر دونوع میباشد
- مقطع مستطیلی
این نوع مقاطع دارای سختی در جهات اضلاع خود بوده وبیشتر در پلهای مستقیم وبدون قوس افقی کاربرد دارند
- مقطع دایره ای
این نوع از نئوپرن ها بدلیل مقطع دایره ای آنها جابجایی در تمام صفحات پلان آن امکان پذیر بوده و پلهایی که دارای زاویه بیه ویا دارای قوس افقی در پلان میباشد مقاطع دایره ای گزینه مناسب تری بوده و از لحاظ قیمت نیز گرانتر از نوع مستطیلی میباشند.
محاسبه سختی جانبی نئوپرن
محاسبه سختی قائم نئوپرن
جهت آموزش طراحی نئوپرنها در نرم افزار ونحوه کنترل پارامترهای آن به فایل آموزشی آموزشی تکیه گاههای پل مراجعه نمایید.
کلیدها: