بارگذاری پلها براساس آیین نامه AASHTO

بارگذاری پلها براساس آیین نامه AASHTO اگرچه خودروهای سواری بار زنده متداول بیشتر پلها رو تشکیل میدهند اما بار کامیون باعث ایجاد اثرات بحرانی در پلها می شود به معنای واقعی اثرات بار خودروهای سواری در مقایسه با اثر کامیون قابل چشم پوشی است بنابراین بارهای زنده طراحی آیین نامه آشتو سعی کرده متغیر و مستقل از بارهای دیگر کامیون یا همزمان با آنها ایجاد شود
در این بار اثر اصلی بار ثقلی کامیون است ولی در کنار این بار بارهای دیگر نیز مانند اثرات ضربه ،ترمز،گریز از مرکز وهمچنین آثار دیگر کامیونها به طور همزمان می بایست در نظر گرفته شود
لذا برای هرکدام از شرایط فوق تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است و لذا در نهایت یک مدل ساده وراحت با عنوان HL-93(Highway Loading –developed in 1993) در نظر گرفته شد هدف ایجاد این مجموعه از مدل بارگذاری تولید بیشترین اثرات بار زنده بود این مدل از بارگذاری (بارگذاری پلها براساس آیین نامه AASHTO)به سه نوع بارزنده تقسیم بندی می شود
- Design Truck
- Design Tandem
- Design Lane
Design Truck : اولین بار شامل بار کامیون است وزن محور جلو 35 کیلونیوتن است و وزن دومحور عقب 145 کیلونیوتن در نظر گرفته شده است و فاصله بین دومحور عقب بین 4.3 الی 9 متر متغیر میباشد واین متغیر بودن برای در نظر گرفتن بیشترین تاثیر گذاری می باشد (بیشترین فاصله معمولا در پلهای پیوسته با دهانه های کوتاه کنترل کننده خواهد بود).

در پیکربندی کامیون طراحی آشتو استاندارد (2002) از مدل سال 1944 استفاده شده که با نام HS-20 نام گذاری میشود در این نام گذاری H مخفف Highway و S مخفف Semitrailer می باشد و عدد 20 نمایانگر وزن وسیله نقلیه برحسب تن می باشد.
Tandem: دومین پیکربندی براساس HL-93 از دومحور 110 کیلونیوتن تشکیل شده است وفاصله بین محورها 1.2 متر میباشد

Design Lane:آخرین پیکربندی براساس این مدل بارگذاری از یک بارگسترده به میزان 9.3 نیوتن بر میلی متر تشکیل شده است.
هرکدام بارگذاری های Truck Load و Tandem Load میبایست با بار Lane Load ترکیب شوند.
بنابراین به عنوان جمع بندی سه نوع بارگذاری میبایست برای کامیون آشتو در نظر گرفته شود
Design Lane + Design Truck

Design Lane + Design Tandem

در دهانه های پیوسته برای در نظر گرفتن بیشترین تاثیر در تکیه گاه میانی 90 درصد بار محورهای دوکامیون طراحی آشتو با فاصله 15 متر به انضمام 90 درصد Design Lane Load شایان ذکر است فاصله محورهای عقب 4.3 متر در نظر گرفته می شود

برای نحوه اعمال این بارگذاری در محیط نرم افزار Bridge میتوانید به قسمت پرسش وپاسخ وپاسخ سئوال 14 مراجعه کنید