نحوه استخراج نیروهای داخلی در سیستم دال بتن مسلح
![](https://20civil.ir/wp-content/uploads/2020/07/ماحسبه-آرماتوردال-بتن-مسلح-در-sap2000-20civil.ir_-1-1024x724.jpg)
در این فایل آموزشی قصد داریم به نحوه استخراج نیروهای داخلی در سیستم دال بتن مسلح پلها جهت طراحی آرماتورهای طولی و عرضی عرشه بپردازیم
پس از تکمیل عملیات مدلسازی و تحلیل پل جهت طراحی و محاسبه آرماتور های عرضی و طولی عرشه نیاز به استخراج نیروهای داخلی میباشیم لذا برای خواندن نیروهای داخلی در نرم افزار BRIDGE از منوی Display>Member Forces/Stresses نتایج خروجیها پس از تحلیل تحت ترکیبات بارگذاری تعریف شده بررسی می گردد.
![](https://20civil.ir/wp-content/uploads/2020/07/BRIDGE-cSI-آموزش.jpg)
همین شرایط درصورت مدلسازی توسط نرم افزار SAP2000 نیزبرقرار میباشد لذا برای بررسی نیروهای داخلی از مسیر Display>Show forces/stresses>Shells میتوان استفاده کرد
![](https://20civil.ir/wp-content/uploads/2020/07/SAP-آموزش.jpg)
نحوه استخراج نیروهای داخلی در سیستم دال بتن مسلح
مطابق پنجره باز شده M11 لنگرهای طولی و M22 لنگرهای عرضی عرشه پل می باشند با توجه به اینکه ماهیت بارگذاری از نوع متحرک می باشد Envelope Max و Envelope Min در این پنجره فعال خواهند بود بنابراین نیروهای داخلی تحت عرض توزیع بار هرچرخ کامیون خوانده شده وبراساس آن آرماتورهای طولی و عرضی عرشه محاسبه می گردد.
![](https://20civil.ir/wp-content/uploads/2020/07/محاسبه-آرماتور-دال-بتن-مسلح-SLAB-REBAR-DESIGN-1024x472.jpg)
با توجه به رابطه آیین نامه آشتو عرض توزیع بار هر چرخ کامیون برابر است با : E=4+0.06S <7 ft که در این رابطه S طول محاسباتی دهانه دال است. بنابراین لنگرها وبرشهای دال را باید در این عرض میانگین گیری و مبنای طراحی قرار گیرد
جهت آموزش کامل نحوه محاسبه مدلسازی و طراحی دال عرشه میتوانید به فایل آموزشی سیستم عرشه دال بتن مسلح توپر و مجوف مراجعه کنید
کلیدها: