نحوه استخراج نیروهای داخلی در سیستم دال بتن مسلح
در این فایل آموزشی قصد داریم به نحوه استخراج نیروهای داخلی در سیستم دال بتن مسلح پلها جهت طراحی آرماتورهای طولی و عرضی عرشه بپردازیم
پس از تکمیل عملیات مدلسازی و تحلیل پل جهت طراحی و محاسبه آرماتور های عرضی و طولی عرشه نیاز به استخراج نیروهای داخلی میباشیم لذا برای خواندن نیروهای داخلی در نرم افزار BRIDGE از منوی Display>Member Forces/Stresses نتایج خروجیها پس از تحلیل تحت ترکیبات بارگذاری تعریف شده بررسی می گردد.
همین شرایط درصورت مدلسازی توسط نرم افزار SAP2000 نیزبرقرار میباشد لذا برای بررسی نیروهای داخلی از مسیر Display>Show forces/stresses>Shells میتوان استفاده کرد
نحوه استخراج نیروهای داخلی در سیستم دال بتن مسلح
مطابق پنجره باز شده M11 لنگرهای طولی و M22 لنگرهای عرضی عرشه پل می باشند با توجه به اینکه ماهیت بارگذاری از نوع متحرک می باشد Envelope Max و Envelope Min در این پنجره فعال خواهند بود بنابراین نیروهای داخلی تحت عرض توزیع بار هرچرخ کامیون خوانده شده وبراساس آن آرماتورهای طولی و عرضی عرشه محاسبه می گردد.
با توجه به رابطه آیین نامه آشتو عرض توزیع بار هر چرخ کامیون برابر است با : E=4+0.06S <7 ft که در این رابطه S طول محاسباتی دهانه دال است. بنابراین لنگرها وبرشهای دال را باید در این عرض میانگین گیری و مبنای طراحی قرار گیرد
جهت آموزش کامل نحوه محاسبه مدلسازی و طراحی دال عرشه میتوانید به فایل آموزشی سیستم عرشه دال بتن مسلح توپر و مجوف مراجعه کنید
کلیدها: