آموزش طراحی عرشه بتنی دال مجوف
.
آموزش طراحی عرشه بتنی دال مجوف
دال بتن مسلح را میتوان ساده ترین و ارزان ترین سیستم عرشه در پلهای بتنی دانست از خصوصیات اجرایی این عرشه های بتنی در پلها ، قالبندی و داربست بندی میبایست از پایین تا تراز زیر عرشه صورت بگیرد دو نوع سیستم عرشه دال بتن مسلح پرکاربرد در ساخت پلها برای دهانه های کوتاه تا متوسط میتوان سیستم عرشه دال بتن مسلح توپر و مجوف را نام برد.
سیستمهای عرشه دال توپر و مجوف جز سیستم دال درجا ریز محسوب میشوند ،سیستم عرشه(روسازه) دال توپر برای دهانه هایی تا حدود 15 متر مناسب بوده و برای دهانه هایی بیش از این مقدار به دلیل افزایش ارتفاع مقطع، استفاده از دال های توپر مقرون به صرفه نمیباشد.(برای آموزش طراحی دالهای توپر به آموزش طراحی زیرگذرها مراجعه نمایید)
از مزیت های سیستم دال های درجاریز اجرا آرماتور بندی آسان وهمچنین به دلیل سطح صاف زیر عرشه هزینه قالبندی این سیستم نسبت به سایر سیستم های عرشه پایین میباشد. از مزیت های دیگر سیستم عرشه دال درجا ریز آشنایی اکیپ های اجرایی با روند ساخت این نوع از عرشه های بتنی میباشد بنابراین احتمال خطا انسانی در روند اجرا این نوع عرشه های بتنی درجا ریز (دال های درجا ریز توپر و مجوف) به حداقل ممکن خواهد رسید.
همانطور که اشاره شد به دلیل افزایش تنش های ناشی از وزن خود بتن در دهانه های بلند استفاده از مقاطع دال توپر غیر اقتصادی بوده که این موضوع به دلیل نسبت سختی به وزن این سیستم می باشد بنابراین یکی از راهکارها برای کاهش وزن مقطع عرشه ایجاد حفرات بوسیله یونولیت ،ورق های فلزی با اسپیرال ، بشکه و…) در عمق مقطع می باشد.که با این روش در صورت تامین شرایط آیین نامه ای میتوان دهانه هایی تا حدود 30 متر با استفاده سیستم دال مجوف طرح و اجرا نمود.
مزیت دیگری که میتوان در سیستم های عرشه دال های درجا ریز اشاره کرد امکان یکپارچه شدن دال عرشه با پایه ها وستونهاست که علاوه بر حذف تکیه گاه ها ودرزهای انبساط که از نقاط آسیب پذیر پلها میباشد باعث بهبود عملکرد لرزه ای نیز خواهد شد.
براساس ضوابط آیین نامه ای در صورتیکه مشخصات قرار گیری حفرات وهمچنین مقاومت دربرابر خمش عرضی تامین گردد میتوان دال مجوف را به صورت دال توپر تحلیل نمود.
آموزش فوق نسخه بروز رسانی شده طراحی عرشه دال مجوف میباشد که در سال 99 به صورت فایل متنی برروی سایت قرار گرفت و در نسخه جدید به صورت تصویری در 15 جلسه ودر حدود 7.5 ساعت فایل تصویری تهیه شد که نسبت به نسخه قبلی بررسی آیین نامه ها ،ارائه مثال متفاوت نسبت به نسخه قبلی ،موشن گرافیک (انیمیشن برای درک بهتر مفاهیم)،بررسی نقشه های اجرایی ارائه فایل اکسل برای طرح سیستم های دال مجوف و… در آموزش فوق گنجانده شده است
جزییات جلسات ارائه شده در آموزش طراحی سیستم عرشه دال مجوف:
جلسه یک :
تعاریف روسازه وزیر سازه و نحوه طراحی آنها ،معرفی انواع پیکربندی عرشه با زیر سازه ،معرفی سیستم عرشه دال درجا ریز ،معرفی سیستم دال مجوف و توپر وبررسی مزایا و معایب هر کدام از آنها،محدوده کاربرد سیستم های عرشه دال توپر و مجوف ،بررسی ضخامت مورد نیاز براساس روابط تجربی و آیین نامه ای ،بررسی نمونه های از سیستم های عرشه دال توپر و مجوف
جلسه دوم :
مباحث مرتبط با مشخصات دال مجوف براساس ضوابط آیین نامه ای از قبیل مشخصات حفرات کار شده در مقطع ،بررسی آیین نامه AASHTO STD در خصوص طرح مقاطع بتنی ،بررسی آیین نامه AASHTO LRFD و BS مرتبط با دال مجوف
جلسه سوم:
این جلسه به مباحث مرتبط با بارگذاری براساس ضوابط آیین نامه ای پرداخته می شود از قبیل بار های مرده ،بارهای زنده ،خطوط عبور ،ترکیبات بار گذاری برای طرح عرشه به روش مقاومت نهایی،بررسی مشخصات بار کامیون استاندارد ایران ،ضریب کاهش همزمانی ،ضریب ضربه برای دهانه پیوسته وساده
جلسه چهارم:
بررسی مشخصات مثال در نظر گرفته تعیین ضخامت براساس روابط تجربی و کنترل آن براساس ضوابط آیین نامه ای،معرفی طول دهانه محاسباتی ،تعیین خطوط عبور ونحوه چیدمان آن برروی عرشه ،تعیین بار مرده مرحله دوم برای قسمت کنسول و قسمت سواره رو عرشه و…
جلسه پنجم:
جلسه پنجم به مدلسازی نرم افزاری در نرم افزار CSI bridge می پردازد و نکاتی که در جلسه قبل در خصوص مشخصات مثال بررسی شد در این جلسه برروی مدل نرم افزاری پیاده سازی می گردد.
جلسه ششم:
پس از بخش مدلسازی در جلسه قبل این جلسه به مشخصات طرح خمشی مقاطع بتن مسلح به روش مقاومت نهایی در پلها برای مقاطع مستطیلی و T شکل و نکاتی که در طرح مقاطع بتنی به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد پرداخته شده است
جلسه هفتم:
در ادامه جلسه ششم برای مثال در نظر گرفته شده در نواحی بحرانی براساس ضوابط آیین نامه ای آرماتور های طولی طرح می گردد در روند جلسات جهت طرح آرماتور برای مقطع عرشه به موازات فایل اکسل نیز جهت تسهیل در امر محاسبات نیز تهیه شده و تکمیل می گردد.
جلسه هشتم:
پس از تعیین محاسبات آرماتور ها در نواحی بحرانی به جهت اقتصادی شدن طرح در این جلسه مبانی تئوری ضوابط چیدمان آرماتور برای آرماتور های مثبت و منفی براساس ضوابط آیین نامه AASHTO ارائه می گردد و در ادامه این جلسه براساس ضوابط آیین نامه ای مشخصات طول مهار و طول وصله آرماتور برای براساس شرایط آیین نامه ای معرفی می گردد
جلسه نهم:
براساس نکات ارائه شده در جلسه قبل در این بخش به پیاده سازی ضوابط آیین نامه ای برای مثال در نظر گرفته شده در خصوص چیدمان آرماتور طولی برای آرماتور های فوقانی و تحتانی ونهایی کردن طرح آرماتور طولی در این مرحله پرداخته می شود
جلسه دهم:
برداشت لنگرهای عرضی از دیاگرام ها خروجی نرم افزار جهت طرح آرماتور های عرضی، بررسی ضوابط آیین نامه ای در خصوص تنش های موضعی در جهت عرضی و میزان آرماتور عرضی در بال های فشاری و کششی و طرح آرماتور های عرضی برای مثال در نظر گرفته شده
جلسه یازدهم:
پس از تعیین آرماتورهای طولی در جلسات قبلی در این بخش به کنترل ضوابط سرویس پذیری در خصوص عرض ترک براساس ضوابط آیین نامه ای و برای مثال در نظر گرفته شده سپس عرض ترک براساس تنشی که در میلگردهای تحتانی و فوقانی ایجاد می شود با ضوابط آیین نامه ای کنترل می گردد.
جلسه دوازدهم:
در ادامه ضوابط سرویس پذیری در این بخش ضوابط کنترل خیز آنی ،خیز درازمدت ،ممان اینرسی موثر و میزان خیز معکوس براساس ضوابط آیین نامه ای مبانی آن مطرح شده ودر ادامه این شرایط برای مثال در نظر گرفته شده کنترل می گردد.
جلسه سیزدهم:
پس از طرح خمشی مقطع عرشه در این جلسه به طرح برشی مقاطع بتن مسلح در پلها پرداخته می شود و در ادامه برای مثال در نظر گرفته شده برای نواحی مجوف و توپر آرماتورهای برشی طرح می گردد.
جلسه چهاردهم:
این جلسه به طرح کنسول عرشه و شرایط بارگذاری آن براساس ضوابط آیین نامه پرداخته شده از قبیل بار های مرده ،بار های زنده ناشی از چرخ عقب و جلو کامیون استاندارد ایران ،بارهای زنده ناشی از برخورد وسیله نقلیه به جانپناه ،تعیین عرض توزیع براساس ضوابط آیین نامه ای و در نهایت طرح آرماتور مورد نیاز برای کنسول عرشه
جلسه پانزدهم:
این جلسه به مباحث جزییات در نقشه های اجرایی برای سیستم دال مجوف پرداخته از قبیل جزییات آرماتور های طولی و عرضی نحوه کارگذاری آن در مقطع ،آرماتورهای برشی ،طول وصله برای آرماتورهای فوقانی و تحتانی ،جزییات بخش توپر مقطع و…
قیمت: 1,500,000 تومان