آموزش طراحی زیرگذرها
.
معرفی آموزش طراحی زیرگذرها:
زیرگذرها را میتوان جز دسته بندی تونلهای کم عمق دانست که به این گروه از تونلها، روش ساخت Cut & Cover نامیده می شود این روش در زمانی که مسیر تونل کم عمق و حفاری در سطح زمین صورت بگیرد اقتصادی و پذیرفته می باشد.
.
سیستم های زیرگذر معمولا به صورت قابی در نظر گرفته می شود از مزیت های سیستم های قابی حذف تکیه گاه ها و درزهای انبساط می باشد به طور کلی عمده ترین وظیفه این المانها انتقال بارهای سرویس میباشد که با حذف آنها هزینه تعمیر نگهداری کاهش خواهد یافت.
.
.
تکیه گاه ها معمولا بدلیل قرار گرفتن در شرایط محیطی پس از چندین سال نیاز به تعویض خواهند داشت که این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه در بخش تعمیر و نگهداری، باعث اخلال در روند جریان ترافیک در هنگام تعویض تکیه گاه خواهد داشت و در بعضی شرایط باتوجه به عدم آزمایشات های لازم تکیه گاهها در مراحل ابتدایی و حتی قبل از بهره برداری پلها دچار خرابی ( پارگی قسمت های لاستیکی ،بیرون زدن صفحات فلزی و…) میگردند.
.
درزهای انبساط نیز می توان بعنوان یکی از نقاط آسیب پذیر در پلها در نظر گرفت باتوجه به اینکه این درزها در مراحل انتهایی احداث پلها اجرا می گردد معمولا دارای ضعفهای اجرایی بوده و در بلند مدت باعث ایجاد دست انداز در عرشه پل می گردد که در هنگام عبور وسایل نقلیه از روی عرشه باعث ایجاد ضربه و در نهایت آسیب به سازه پل خواهد شد و همچنین این المانها یکی از نقاط نفوذ رواناب های سطحی از روی عرشه به سایر قسمت های زیر سازه بوده و در صورتیکه این رواناب ها همراه با املاح نمک (نمک پاشی در روی عرشه در فصول سرد به دلیل یخ زدایی ) به قسمت های زیرین عرشه نفوذ کنند باعث ایجاد خوردگی قسمت های زیر ین عرشه و بخش زیرسازه خواهد شد امروزه برای حذف یا محدود کردن این المان ها از روشهایی مانند Link Slab استفاده می گردد.
.
.
دو نوع ساخت در روش Cut & Cover بکارگیری می شود:
- روش ساخت پایین به بالا Bottom-up
- روش ساخت بالا به پایین Top & Down
روش پایین به بالا Bottom-up
در این روش معمولا ابتدا ترانشه حفر شده، سپس زیرگذر در محل حفاری شده ساخته ودر نهایت محل حفاری پر شده و به حالت اولیه بازگردانده می شود محل حفاری شده می تواند بدون پایدار سازی جداره ها صورت بگیرد (براساس شیب پایداری) یا بوسیله یکی از روش های پایدار سازی انجام شود.
.
.
مراحل ساخت به روش پایین به بالا شامل مراحل زیر می باشد:
مرحله 1: حفاری
مرحله 2 : ساخت فنداسیون سازه زیر گذر
مرحله 3 : احداث دیوار ها
مرحله 4 : احداث سقف سازه زیرگذر
مرحله 5 : تسطیح و بازگشایی مسیر
مزیت های روش ساخت پایین به بالا
- آشنایی بهتر اکیپ های اجرایی با این روش بدلیل مشابهاتی که در روند پایداری سازی و گود برداری ساخت ساز متداول شهری (در ساخت ابنیه)وجود دارد.
- سیستم های زهکش میتواند در خارج از محدوده سازه زیر گذر در نظر گرفته شود
- سهولت دسترسی در محل احداث زیر گذر جهت انتقال ماشین آلات ، دپو مصالح و…
معایب روش ساخت پایین به بالا
- نیاز به فضای نسبتا زیاد جهت احداث سازه زیر گذر نسبت به روش بالا به پایین Top Down
- تا زمانی که ساخت وساز تکمیل نگردد امکان بازگشایی مسیر وجود نخواهد داشت
- گاهی اوقات نیاز به پایدارسازی موقت می باشد و در این شرایط بدلیل وجود تاسیسات زیر بنایی ( خطوط انتقال آب وفاضلاب ، تونل های انتقال نیرو ، فیبر نوری و… ) در مجاورت محل احداث زیرگذر نیاز به جابجایی این تاسیسات می باشد
روش بالا به پایین Top – Down
در ساخت بالا به پایین ابتدا دیوار ها به روش دیوار های دیافراگمی یا شمع های تانژانتی ، سکانتی احداث می شود در این روش سیستم مهار گود معمولا جز سازه اصلی در انتها ساخت زیرگذر محسوب شده و در باربری نهایی نقش خواهد داشت و پس از احداث دیوار ،سقف زیر گذر احداث شده و دیوار ها به سقف دوخته می شود در این روش برخلاف روش پایین به بالا پس از تکمیل شدن سقف زیرگذر امکان بازگشایی مسیر وجود خواهد داشت برای زیر گذرهای عریض پایدارسازی موقت و دائمی و گاهی اوقات برای کاهش طول دهانه سقف زیر گذر پایه میانی بکار گرفته می شود
.
مراحل ساخت به روش بالا به پایین Top_Down شامل مراحل زیر می باشد
مرحله 1: حفاری و نصب دیوار های سازه ای زیر گذر
مرحله 2: برداشت و تسطیح خاک تا زیر تراز سقف زیر گذر
مرحله 3: اجرا سقف زیر گذر و دوخت آن به دیوار ها اجرا شده در مرحله 1
مرحله 4:حفاری قسمت زیر سقف زیرگذر و انجام عملیات تکمیلی ( نما سازی ،احداث کانال های زهکشی ،جدول کاری و …)
مزیت های روش اجرا بالا به پایین Top_Down نسبت به روش پایین به بالا
- بازگشایی مسیر قبل از تکمیل نهایی زیر گذر
- سقف زیر گذر را می توان بعنوان پایدارسازی داخلی در نظر گرفت که این موضوع باعث کاهش هزینه اجرایی می گردد
- نیاز به فضا کم جهت احداث زیر گذر نسبت به روش پایین به بالا
- تسریع در روند ساخت زیرگذر به دلیل هم پوشانی عملیات اجرایی
معایب روش اجرا Top Down نسبت به روش پایین به بالا
- عدم امکان احداث کانال های زهکش در خارج از محدوده زیرگذر
- صعوبت در اتصال سقف و دیوارها
- محدودیت فضا زیرین زیر گذر جهت عملیات اجرایی ( خاکبرداری ،بتن ریزی ، نصب پانل های پیش ساخته )
سیستم سقف در زیر گذر می تواند به صورت یکی از سیستم های متداول در عرشه پلها از قبیل دالهای درجا ریز ( دال توپر ، دال مجوف) ،تیر دال بتنی ، تیر های فولادی و دال بتنی درجا استفاده کرد ، بدلیل سهولت اجرا بخش وسیعی از سقف های زیرگذر را سیستم عرشه دال در جا ریز تشکیل میدهد علی الخصوص در زیر گذر ها با هندسه پیچیده مانند وجود زاویه بیه یا قوس های افقی میتوان سقف زیرگذر به راحتی اجرا نمود در سیستم های دال درجا ریز آرماتورهای اصلی در جهت طولی وبه موازات حرکت بارهای زنده می باشد در دهانه کوتاه میتوان از سیستم عرشه دال های توپر استفاده نمود و با افزایش طول و با توجه به افزایش وزن بار مرده استفاده از دالهای توپر گزینه مناسبی نبوده و استفاده از دالهای مجوف برای احداث سقف زیر گذر پیشنهاد می گردد
در این آموزش نحوه طراحی زیرگذرها به روش Top_Down پرداخته شده است این مجموعه در 18 جلسه و بیش از 11 ساعت به صورت فایل تصویری تهیه شده است
پیش نمایش آموزش طراحی زیرگذرها:
.
.
روند آموزش سعی شده مطابق سایر آموزش های موجود درسایت در سه بخش تهیه شود
بخش 1: شامل کلیات زیرگذرها نحوه پایدارسازی ،انواع سیستم مورد استفاده و… که بخشهایی از آن در ابتدا معرفی آموزش مطرح شد و درادامه باتوجه گستردگی منابع آیین نامه ای و کمبود منابع فارسی به بررسی آیین نامه هاو مراجع مرتبط با زیرگذرها پرداخته می شود
بخش 2 : مطابق روالی که برای سایر محتواهای آموزشی سایت در نظر گرفته شده مثالی برای این آموزش مطرح شده و در جلسات ابتدایی مشخصات مثال باتوجه به شرایط اجرایی و آیین نامه ای بررسی شده و در ادامه به بحث مدلسازی نرم افزاری در طی جلسات پرداخته خواهد شد ودر روند بحث مدلسازی نکات تئوری، اجرایی و همچنین کنترل های لازم پس از تحلیل صورت خواهد گرفت در هنگام بررسی مثال مورد نظر بندهای آیین نامه ای ونکات آن مطرح خواهد شد
بخش 3 : پس از تکمیل موارد مدلسازی و نهایی شدن مقاطع در آخرین جلسه به بحث جزییات اجرایی و نقشه ها پرداخته شده و موارد ارائه شده در جلسات گذشته در قسمت نقشه های اجرایی مرور می گردد
همانطور که در ابتدا توضیحات این آموزش مطرح شد باتوجه به قابی بودن این سیستم نحوه ترکیبات بارگذاری ،نحوه اثر نیروی زلزله وشرایط متفاوتی که نسبت به سایر سیستم های عرشه پل دارای تکیه گاه ایجاد خواهد در این آموزش به تشریح به این نکات پرداخته شده و همچنین نکاتی در خصوص شمع ستونها نحوه تعیین مفاصل پلاستیک و شرایط بارگذاری آنها بررسی شده است.
قیمت: 2,650,000 تومان