دوست عزیز سلام

در این قسمت می توانید سئوالات خود را در خصوص مسایل طراحی سازه ها مطرح نمایید و در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.





    -سئوال1 :با سلام در خصوص نحوه طراحی شمع ها در پلها راهنمایی بفرمایید

    پاسخ :

    با سلام اگر به صورت تیتر وار پاسختونو رو بدم ابتدا میبایست شمع تونو رو طرح ژئوتکنییکی کنید که براساس طرح ژئوتکنیکی طول شمع بدست می آید و وبراساس طول بدست آمده از طرح ژئوتکنیکی طرح سازه ای انجام میدین یعنی برای شمع مورد نظر طرح خمشی و برشی طرح می کنید تو طرح ژئوتکنیکی بسته به لایه های خاکی که شمع در اونجا کار می شود مشخصات خاک به مدل نرم افزاریتون سه نوع سختی فنر معرفی میکنید 1.سختی خاک اطراف شمع 2. سختی قائم یا اصطکاکی 3. سختی نوک شمع برای سختی خاک اطراف از مراجع مکانیک خاک پیشرفته می تونید کمک بگیرید تئوری های مختلفی وجود داره سختی خاک اطراف که براساس مراجع معتبر محاسبه کردین شمع رو به صورت  یه المان فریم در نظر بگیرید دیوایدش کنید و براساس لایه های خاک سختی فنر در تراز های مختلف به المان فریم اختصاص می دهید پس از اختصاص سختی فنر خاک اطراف سختی خاک جداره اختصاص میدین سختی جداره رو هم می تونید از نمودارهای ONeill & Reese  استفاده کنید که برای خاکهای چسبنده و غیر چسبنده نمودارهای مشخصی دارد سختی جداره بدست میاد برای سختی نوک شمع هم همین شرایط برقراره گرافهایی برای سختی نوک شمع هم وجود دارد که از این گراف استفاده می کنید و سختی نوک شمع رو بدست میارید پس از محاسبه سختی های جداره و نوک شمع برای معرفی این سختی ها به نرم افزار می تونید به دوصورت خطی و غیر خطی اختصاص بدین تو حالت خطی از مسیر Assign>joint>spring سختی فنرخطی معرفی کنید  و برای حالت غیر خطی به صورت لینک تک نقطه ای سختی فنر غیرخطی به نرم افزار معرفی می کنید تو حالت خطی دقت داشته باشین فنر جداره و نوک شمع بیش از ظرفیتشون نیرو جذب نکنند اگر همچین اتفاقی افتاد قفل نرم افزار باید باز کنید سختی رو کم کنید تا جذب نیرو کمتر بشه طول شمع به این صورت کنترل میشه که شمعتون اگه اصطکاک جداره ممانعت نکنه از بلندشدگی شمع باید طول شمع افزایش پیدا کنه طرح ژئوتکنیکی که تموم شد طرح سازه ای انجام میدین(آرماتورهای طولی و برشی طرح می کنید برای آرماتورهای طولی هم مشابه ستونها از گراف های ستونها استفاده می کنید  تفاوت در میزان کاور و عدم اعمال ضریب تشدید لنگر است برای طرح برشی هم در ناحیه مفصل پلاستیک و خارج از این ناحیه آرماتور برشی طرح می کنید ) روند کلی به طور خلاصه به این صورت هست.

    -سئوال 2:سلام من تو قسمت واردکردن  بار نرده و پیاده رو و آسفالت مشکل دارم لطفا در صورت امکان راهنمایی کنید

    پاسخ :

    در سایت فیلم آموزشی در این مورد وجود دارد من کامل در باره بار مرده مرحله دوم(بار آسفالت نرده جدول) شامل نحوه محاسبه و اعمال اون تو نرم افزار توضیح دادم

    -سئوال 3 :با سلام خسته نباشید نحوه اعمال زاویه مورب برای پایه های میانی در نرم افزار CSI BRIDGE راهنمایی بفرمایید

    پاسخ :

    برای اعمال زاویه بیه از مسیر bridge>bridge object>bents>bents Direction به جای مقدار default زاویه بیه یا skew تو نو وارد کنید

    -سئوال 4: با سلام واحترام بنده در شرکت مهندسین مشاور در زمینه پل کار میکنم و اینکه در شرکت ما مدلسازی در نرم افزار Sap کار میشه میخواستم ببینم تو آموزشهایی که تو سایت قرار دادین آموزش براساس نرم افزار سپ هم هست

    پاسخ:

    سلام در مورد مدلسازی در نرم افزار sap2000 من آموزشهایی رو سایت قرار دادم که میتونید از اونها استفاده کنید

    1.مدلسازی آموزش (Parametric Variation

    2.آموزش مدلسازی پلها در نرم افزار Sap2000 و csi bridge

    -سئوال 5:

    طراحی پل با کدام نرم افزار یاد بگیریم SAP2000 یا CSI BRIDGE ؟

    پاسخ:

    از ورژن 14 نرم افزار سپ  منوی بریج از آن حذف گردید و امکانات مدلسازی تحلیل و طراحی پل ها در نرم افزار اختصاصی پل با نام سی اس ای بریدج روانه بازار شد مدلسازی در دو نرم افزار در هنگام معرفی نرم افزار سی اس ای بریدج تفاوت چندانی نداشته ولی به مرور زمان با ارائه نسخه های بروز قابلیتهای زیادی به نرم افزار بریج از قبیل امکانات مدلسازی و آیین نامه های جدید اضافه گردید.

    -سئوال 6:

    برای یادگیری طراحی پل ها از کجا شروع کنیم ؟

    پاسخ:

    برای یادگیری طراحی پل ها می توان ملاک را آیین نامه در نظر گرفت و از آنجایی که دوره ها  وفایل های آموزشی تسهیل و تسریع کننده در امر یادگیری می باشند لذا این قبیل امکانات آموزشی نیز در یادگیری طراحی پل سازنده خواهند بود.

    -سئوال 7:

    چه آیین نامه هایی در طراحی پل ها استفاده می گردند؟

    پاسخ:

    نشریات 463،139 AASHTO(STD& LRFD), CALTRANS,FHWA,و…

    -سئوال 8:

    درخصوص نحوه خرید از سایت به چه صورت میباشد آیا تخفیف بابت محصولات تعلق میگیرد ومطلب دیگر پشتیبانی از محصول خریداری شده به چه صورت میباشد

    پاسخ:

    با سلام در مورد خرید از سایت مثل کلیه خرید های محصولات دانلودی پس از موفقیت آمیز بودن خرید لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما ارسال می گردد بعضی از محصولات نیاز به فعالسازی میباشند به این صورت که پس از خرید نحوه فعالسازی در لینک دانلود محصول شرح داده شده است درخصوص تخفیف نیز باتوجه به مناسبتها شرایط ویژه ای در نظر گرفته می شود که در سایت اطلاع رسانی می گردد در ارتباط با پشتیبانی پس از خرید محصول میتوانید از راههای ارتباطی که در قسمت درباره ما قرار داده شده از پیشتیبانی محصول یا هرگونه سئوالی در باره محصولات ومطالب سایت وجود دارد از آن طریق مطرح بفرمایید .

    -سئوال 9:

    با سلام وعرض ادب

    من پروژه ای دانشگاهی دارم می خواستم در خصوص نحوه طرح دال کنسول عرشه راهنمایی کنید

    پاسخ :

    در خصوص طرح دال کنسول عرشه به زودی مطلبی به رایگان برروی سایت قرار خواهم داد ولی اگر بصورت خلاصه وتیتر وار توضیح بدم ابتدا شما لنگر بار مرده تون که شامل وزن آسفالت دال ونرده هست را محاسبه می کنید ودرادامه لنگر با چرخ سبک وسنگین کامیون را هم محاسبه میکنیم عرض توزیع بار چرخ کامیون را هم طبق ضوابط آیین نامه محاسبه می کنید ودرنهایت اثر ضربه وسیله نقلیه با جان پناه با توجه شرایط در نظر گرفته نشریه 139 در محاسبات لحاظ می کنید با با قرار دادن این نیروها در ترکیب بار طراحی با توجه به ترکیب بار بحرانی لنگر طراحی بدست اومده برای اون لنگر آرماتور طراحی می کنید فقط تنها نکته ای که حائز اهمیت است اثر ضربه وهمچنین اثر بارزنده به طور همزمان اعمال نمیشود برای راهنمایی بهتر میتوانید به فایل طراحی پل بتنی با شاهتیر پیش ساخته ،طراحی پل فولادی با مقطع Iشکل و یا طراحی پل بتنی با دال مجوف مراجعه کنید

    دوست عزیز سلام

    در این قسمت می توانید سئوالات خود را در خصوص مسایل طراحی سازه ها مطرح نمایید و در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.