Skip to content

دوست عزیز سلام

سئوالات خود را در خصوص مسایل طراحی سازه ها از طریق ایمیل آدرس زیر مطرح نمایید در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

ee.learning.ir@gmail.com

-سئوال1 :با سلام در خصوص نحوه طراحی شمع ها در پلها راهنمایی بفرمایید

پاسخ :

با سلام اگر به صورت تیتر وار پاسختونو رو بدم ابتدا میبایست شمع تونو رو طرح ژئوتکنییکی کنید که براساس طرح ژئوتکنیکی طول شمع بدست می آید و وبراساس طول بدست آمده از طرح ژئوتکنیکی طرح سازه ای انجام میدین یعنی برای شمع مورد نظر طرح خمشی و برشی طرح می کنید تو طرح ژئوتکنیکی بسته به لایه های خاکی که شمع در اونجا کار می شود مشخصات خاک به مدل نرم افزاریتون سه نوع سختی فنر معرفی میکنید 1.سختی خاک اطراف شمع 2. سختی قائم یا اصطکاکی 3. سختی نوک شمع برای سختی خاک اطراف از مراجع مکانیک خاک پیشرفته می تونید کمک بگیرید تئوری های مختلفی وجود داره سختی خاک اطراف که براساس مراجع معتبر محاسبه کردین شمع رو به صورت  یه المان فریم در نظر بگیرید دیوایدش کنید و براساس لایه های خاک سختی فنر در تراز های مختلف به المان فریم اختصاص می دهید پس از اختصاص سختی فنر خاک اطراف سختی خاک جداره اختصاص میدین سختی جداره رو هم می تونید از نمودارهای ONeill & Reese  استفاده کنید که برای خاکهای چسبنده و غیر چسبنده نمودارهای مشخصی دارد سختی جداره بدست میاد برای سختی نوک شمع هم همین شرایط برقراره گرافهایی برای سختی نوک شمع هم وجود دارد که از این گراف استفاده می کنید و سختی نوک شمع رو بدست میارید پس از محاسبه سختی های جداره و نوک شمع برای معرفی این سختی ها به نرم افزار می تونید به دوصورت خطی و غیر خطی اختصاص بدین تو حالت خطی از مسیر Assign>joint>spring سختی فنرخطی معرفی کنید  و برای حالت غیر خطی به صورت لینک تک نقطه ای سختی فنر غیرخطی به نرم افزار معرفی می کنید تو حالت خطی دقت داشته باشین فنر جداره و نوک شمع بیش از ظرفیتشون نیرو جذب نکنند اگر همچین اتفاقی افتاد قفل نرم افزار باید باز کنید سختی رو کم کنید تا جذب نیرو کمتر بشه طول شمع به این صورت کنترل میشه که شمعتون اگه اصطکاک جداره ممانعت نکنه از بلندشدگی شمع باید طول شمع افزایش پیدا کنه طرح ژئوتکنیکی که تموم شد طرح سازه ای انجام میدین(آرماتورهای طولی و برشی طرح می کنید برای آرماتورهای طولی هم مشابه ستونها از گراف های ستونها استفاده می کنید  تفاوت در میزان کاور و عدم اعمال ضریب تشدید لنگر است برای طرح برشی هم در ناحیه مفصل پلاستیک و خارج از این ناحیه آرماتور برشی طرح می کنید ) روند کلی به طور خلاصه به این صورت هست.

-سئوال 2:سلام من تو قسمت واردکردن  بار نرده و پیاده رو و آسفالت مشکل دارم لطفا در صورت امکان راهنمایی کنید

پاسخ :

در سایت فیلم آموزشی در این مورد وجود دارد من کامل در باره بار مرده مرحله دوم(بار آسفالت نرده جدول) شامل نحوه محاسبه و اعمال اون تو نرم افزار توضیح دادم

-سئوال 3 :با سلام خسته نباشید نحوه اعمال زاویه مورب برای پایه های میانی در نرم افزار CSI BRIDGE راهنمایی بفرمایید

پاسخ :

برای اعمال زاویه بیه از مسیر bridge>bridge object>bents>bents Direction به جای مقدار default زاویه بیه یا skew تو نو وارد کنید

-سئوال 4: با سلام واحترام بنده در شرکت مهندسین مشاور در زمینه پل کار میکنم و اینکه در شرکت ما مدلسازی در نرم افزار Sap کار میشه میخواستم ببینم تو آموزشهایی که تو سایت قرار دادین آموزش براساس نرم افزار سپ هم هست

پاسخ:

سلام در مورد مدلسازی در نرم افزار sap2000 من آموزشهایی رو سایت قرار دادم که میتونید از اونها استفاده کنید

1.مدلسازی آموزش (Parametric Variation

2.آموزش مدلسازی پلها در نرم افزار Sap2000 و csi bridge

-سئوال 5:

طراحی پل با کدام نرم افزار یاد بگیریم SAP2000 یا CSI BRIDGE ؟

پاسخ:

از ورژن 14 نرم افزار سپ  منوی بریج از آن حذف گردید و امکانات مدلسازی تحلیل و طراحی پل ها در نرم افزار اختصاصی پل با نام سی اس ای بریدج روانه بازار شد مدلسازی در دو نرم افزار در هنگام معرفی نرم افزار سی اس ای بریدج تفاوت چندانی نداشته ولی به مرور زمان با ارائه نسخه های بروز قابلیتهای زیادی به نرم افزار بریج از قبیل امکانات مدلسازی و آیین نامه های جدید اضافه گردید.

-سئوال 6:

برای یادگیری طراحی پل ها از کجا شروع کنیم ؟

پاسخ:

برای یادگیری طراحی پل ها می توان ملاک را آیین نامه در نظر گرفت و از آنجایی که دوره ها  وفایل های آموزشی تسهیل و تسریع کننده در امر یادگیری می باشند لذا این قبیل امکانات آموزشی نیز در یادگیری طراحی پل سازنده خواهند بود.

-سئوال 7:

چه آیین نامه هایی در طراحی پل ها استفاده می گردند؟

پاسخ:

نشریات 463،139 AASHTO(STD& LRFD), CALTRANS,FHWA,و…

-سئوال 8:

درخصوص نحوه خرید از سایت به چه صورت میباشد آیا تخفیف بابت محصولات تعلق میگیرد ومطلب دیگر پشتیبانی از محصول خریداری شده به چه صورت میباشد

پاسخ:

با سلام در مورد خرید از سایت مثل کلیه خرید های محصولات دانلودی پس از موفقیت آمیز بودن خرید لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما ارسال می گردد بعضی از محصولات نیاز به فعالسازی میباشند به این صورت که پس از خرید نحوه فعالسازی در لینک دانلود محصول شرح داده شده است درخصوص تخفیف نیز باتوجه به مناسبتها شرایط ویژه ای در نظر گرفته می شود که در سایت اطلاع رسانی می گردد در ارتباط با پشتیبانی پس از خرید محصول میتوانید از راههای ارتباطی که در قسمت درباره ما قرار داده شده از پیشتیبانی محصول یا هرگونه سئوالی در باره محصولات ومطالب سایت وجود دارد از آن طریق مطرح بفرمایید .

-سئوال 9:

با سلام وعرض ادب

من پروژه ای دانشگاهی دارم می خواستم در خصوص نحوه طرح دال کنسول عرشه راهنمایی کنید

پاسخ :

در خصوص طرح دال کنسول عرشه به زودی مطلبی به رایگان برروی سایت قرار خواهم داد ولی اگر بصورت خلاصه وتیتر وار توضیح بدم ابتدا شما لنگر بار مرده تون که شامل وزن آسفالت دال ونرده هست را محاسبه می کنید ودرادامه لنگر با چرخ سبک وسنگین کامیون را هم محاسبه میکنیم عرض توزیع بار چرخ کامیون را هم طبق ضوابط آیین نامه محاسبه می کنید ودرنهایت اثر ضربه وسیله نقلیه با جان پناه با توجه شرایط در نظر گرفته نشریه 139 در محاسبات لحاظ می کنید با با قرار دادن این نیروها در ترکیب بار طراحی با توجه به ترکیب بار بحرانی لنگر طراحی بدست اومده برای اون لنگر آرماتور طراحی می کنید فقط تنها نکته ای که حائز اهمیت است اثر ضربه وهمچنین اثر بارزنده به طور همزمان اعمال نمیشود برای راهنمایی بهتر میتوانید به فایل طراحی پل بتنی با شاهتیر پیش ساخته ،طراحی پل فولادی با مقطع Iشکل و یا طراحی پل بتنی با دال مجوف مراجعه کنید

سئوال 10:

با سلام و وقت بخیر

من میخواستم عرشه با مشخصات قطعه که دال بالا و پایین از بتن هستش ولی جان قطعه به صورت فولادی می باشد تو قسمت deck section نرم افزار csi bridge همچین مقطعی تو ی پیش فرض نیست آیا به نظر شما راهی هست که بشه مدلش کرد لطفا راهنمایی بفرمایید

پاسخ:

بله امکان پذیر هست برای مدلسازی عرشه برای سیستم هایی که خارج از حالت هایی خارج از مشخصات deck section می باشد شما می بایست از منوی Grid استفاده کنید برای درک بیشتر این موضوع به آموزش طرح پل بتنی با دال درجا ریز مراجعه کنید بنده اونجا به طور مفصل توضیح دادم

سئوال 11:

با سلام وخسته نباشید بنده چندین سال سابقه اجرایی در پلهای مختلف دارم و تاحدودی به روند مدلسازی پلها آشنایی دارم ونیاز به دوره یا آموزش پیشرفته جهت خواندن تنشها و کنترل های مورد نیاز جهت طراحی پلها هستم آیا شما همچنین آموزشی در سایت تون موجود دارید

پاسخ :

در خصوص بدست آوردن تنشها ، تغییرشکلها وبه طورکلی پاسخ های سازه ای پل باتوجه به خروجی نرم افزار و همچنین کنترل های لازم جهت طراحی پل در کلیه محصولات آموزشی درج شده است لذا اگر به صفحه هریک از محصولات آموزشی مراجعه بفرمایید شرح سرفصلها موجود در آموزش و همچنین پیشنمایشی از فایل وجود دارد

سئوال 12:

با عرض سلام وخسته نباشید بنده آموزش طراحی شمع بتنی رو تهیه کردم آیا محصولات دیگر هم به شکل فیلم آموزشی تهیه خواهند شد؟

پاسخ:

بله در اسرع وقت کلیه محصولاتی که به صورت فایل متنی میباشد به صورت فیلم آموزشی آماده وبه مرور برروی سایت قرار خواهند گرفت

سئوال 13 :

با سلام واحترام بنده موضوع پایانامه ارشدم بررسی اثر زاویه skew در یکی از پلهای تهران هست وسوال من این است این زاویه چگونه در نرم افزار وارد کنم ؟

پاسخ

برای اعمال زاویه skew (بیه یا کجی ) به فیلم آموزشی معرفی زاویه بیه در پلها مراجعه کنید

سئوال 14 :

در خصوص بارگذاری پل با آیین نامه AASHTO LRFD در نرم افزار CSI BRIDGE به چه صورت میباشد

پاسخ:

برای اعمال بارگذاری بار زنده آشتو LRFD میتوانید به آموزش بارگذاری پلها براساس آیین نامه AASHTO LRFD مراجعه کنید در این آموزش سه نوع بارگذاری که برای بارزنده پلها توسط آیین نامه آشتو می باشد در نظر گرفته شده در محیط نرم افزار هم خود نرم افزار بارگذاری های این آیین نامه هم براساس AASHTO LRFD وهم براساس AASHTO STD در پیش فرض نرم افزار موجود است با عنوان HL-93Mو HL-93K وضرایب ضربه هم براساس این آیین نامه اعمال شده است برای دسترسی به این بارگذاری از مسیر Loads>Vehicle >import Vehicleگزینه بار آمریکا را انتخاب کنید بار گذاری آشتو را دردسترس هست فقط نکته که میبایست در نظر بگیرید در قسمت vehicle classesبرای بارزنده آشتو یک بار زنده بعنوان مثلا vehicle برای Load case تعریف کنید

سئوال 15:

با سلام پروژه تعریض پلی با سیستم تیرپیش ساخته I شکل بتنی به من ارجاع شده مشابه یکی از آموزشهای شما میخواستم ببینم فاصله بین دیافراگم در این سیستم به چه صورت میباشد

پاسخ:

در خصوص دیافراگم ها به نشریه 389 آیین نامه طرح و محاسبه پلهای بتن آرمه مراجعه کنید در بند 10-2-2 در خصوص دیافراگم ها مطابق این بند در پلهای با طول دهانه بیشتر از 12 متر پیش بینی دیافراگم های عرضی با فواصل حداکثر 12 متر از یکدیگر در طول دهانه تیرها ،ترجیحا در محل بیشترین مقدار لنگر خمشی مثبت الزامی است.

سئوال 16:

سلام سئوال در رابطه با سیستم های خاک مسلح داشتم میخواستم چه آیین نامه هایی در ایران برای طراحی این نوع از دیوار های حائل مورد استفاده قرار میگیرد

پاسخ :

برای طراحی این نوع از دیوارها آیین نامه AASHTO STD و AASHTO LRFD ضوابط این دیوارها به طور کامل تشریح شده است که به ترتیب در فصل 5 و فصل 11 هر دو آیین نامه بخشی به سیستم خاک مسلح اختصاص داده شده است ولی مرجع کاملتر آیین نامه FHWA میباشد که ویرایش 25 & FHWA-NHI-10-024 براساس روش LRFD توضیح داده شده است بخش های بارگذاری آن نیز به آیین نامه AASHTO LRFD 2007 ارجاع داده شده است یک ویرایش قبل این آیین نامه وجود دارد که براساس روش ASD میباشد با عنوان No. FHWA-NHI-00-043 یک راهنمای طراحی دیوارهای حائل نیز در سال 96 به چاپ رسیده است که میتوانید از آن استفاده کنید

سئوال 17:

سلام وقت بخیر می خواستم لطف بفرمایید در رابطه با سیستم پایه به صورت قاب توضیح دهید. و در چه مواردی مناسب می باشد که از این سیستم در پل های مستقیم استفاده شود؟همچنین در مورد بحث این که چه زمانی از سیستم عرشه بتنی درجاریز استفاده می شود؟

پاسخ :

در خصوص سیستم پایه قاب در جاهایی که جابجایی ناشی از حرارت جمع شدگی کم باشند پایه هارو میشود قابی در نظر گرفت و عملکرد لرزه ای پایه های قابی بهتر از پایه های کنسولی که عرشه به صورت اتکایی برروی تکیه الاستومری نشسته هزینه تعمیر و نگهداری پایه های قابی کمتر هست بعد مدتی تکیه گاه های الاستومری نیاز به تعویض دارند 

سیستم عرشه درجاریز زمانی مناسب میباشد به دلیل قالب بندی زیر عرشه مسطح باشه بنابراین جایی مثل رودخانه یا دره درجا ریز گزینه مناسبی نیست همچنین سیستم درجا ریز محدوده ای تاحدود  ۱۵ مناسب هستن 

مواردی که مطرح کردین برای پل ها با دهانه های کوتاه مناسب می‌باشند

سئوال 18:

در خصوص سختی کوله در پلها زاویه بیه استفاده از این سختی امکان پذیر میباشد

در خصوص زاویه بیه به طور کلی روش استفاده از سختی کوله یک روند غیرخطی میباشد باید لینک غیرخطی   استفاده کنید وحالت غیر خطی لینک رو فعال کنید  چون سختی کوله ها به سختی خاک پشت کوله بستگی دارد و از آنجاییکه رفتار خاک نیز غیر خطی میباشد و نوع سختی این خاک به صورت دوخطی هست یک مرحله حالت الاستیک و بعد حالت پلاستیک هست بنابراین برای زاویه بیه باید مدلتون به طور کلی تحلیل غیر خطی صورت بگیرد برای اطلاعات بیشتر در این موضوع به آیین نامه CALTRANS  ویرایش 2019 مراجعه کنید بخش Abutment تو رابطه ارائه شده در این بخش  تاثیر زاویه اشاره شده است برای درک بهتر رفتار غیر خطی سختی کوله ها به مقالات مرتبط در این خصوص مراجعه کنید مخصوصا Shamsabadi et al. (2007)

Question 19:

How to define two different deck section in CSI?

you can use those approach

1.define two bridge object and update separate independently

2.change span properties in assign panel bridge object