نحوه عملکرد جرثقیل دروازه ای جهت نصب عرشه
جرثقیل های دروازه ای یا Gantry Crane چیست ؟
این جرثقیلها معمولا از شاهیترهای خرپایی ویا باکس فلزی تشکیل شده است در این سیستم روند نصب عرشه به این صورت می باشد که در ابتدا قطعا پیش ساخته بتنی پس از اجرا در کارخانه به محل کارگاه توسط بوژی حمل شده در زیر این جرثقیل ها قرار میگیرد و توسط کرین مستقر در درون این جرثقیل ها قطعات به محل خود هدایت می شوند
برای آزاد کردن کرین و ادامه کار گنتری در صورتی که از قطعات کوچک بتنی ساخته شده باشد( مشابه پل سگمنتی صدر در قسمت Main Bridge) این قطعات به صورت موقت توسط میلگردهای پیشتنیده در محل خود به شاهتیرهای گنتری متصل شده و کرین کنتری آزاد می گردد و پس از قرار گیری کلیه قطعات یک دهانه در محل خود عملیات پیش تنیدگی صورت گرفته و گنتری به صورت پیشرانی( توسط جکهای هیدرولیکی ) به دهانه بعدی منتقل می گردد.
نام گذاری قسمتهای اصلی جرثقیل گنتری
Main Truss یا Main Girder این المان بخش اصلی گنتری میباشد که کرین گنتری در این بخش قرار گرفته و قطعات جهت نصب در این قسمت قرار خواهند گرفت
Front Nose And Rear Nose این دوقطعه به صورت مفصل به المان Main Girderمتصل شده که وظیفه پیشرانی گنتری را خواهند داشت
در این سیستم هرچه قدر قوسی افقی درعرشه کمتر باشد عملکرد این نوع جرثقیل بهتر خواهد بود