آموزش طراحی دال دسترسی
مقدمه آموزش طراحی دال دسترسی
دالهای دسترسی Approach Slab بخشی از پل میباشد که یک قسمت این دال برروی کوله ها و سمت دیگر آن برروی خاک ریز پشت کوله قرار می گیرد این دال برای تامین انتقال یکنواخت بار زنده بین عرشه پل و جاده در نظر گرفته شده و به صورت بتن مسلح بوده و طول آن در حدود 4 الی 10 متر میباشد
به طور کلی عرشه پل برروی پایه هایی که دارای پی هایی به صورت عمیق یا بروی بستر مستحکم قرار دارند قرار می گیرند در حالی که فضای پشت کوله ها توسط خاکریزهای متراکم پشت کوله ها ساخته می شود که باگذشت زمان تحت فشار ناشی از بار دچار نشست می شوند بنابراین نشست کلی پل نسبت به خاکریز پشت کوله ها کمتر خواهد بود که در نهایت نشست فوق باعث ایجاد دست انداز قابل توجهی در ناحیه خاکریز پشت کوله می گردد بنابراین برای حذف این دست انداز و انتقال یکنواخت بار زنده از جاده به پل و بالعکس دال دسترسی می بایست در نظر گرفته شود در چنین شرایطی دال دسترسی نشست در ناحیه بین دیوار کوله و پل را محدود و به انتهای دال دسترسی منتقل می کند
.
.
براساس مطالعات صورت گرفته منشا اصلی دست انداز در پشت کوله ها می توان به چهار دسته عمده زیر تقسیم بندی نمود
- ویژگی مصالح پی و خاکریز پشت کوله ها
- معیارهای طراحی برای کوله ها
- نظارت در حین ساخت پل
- معیارهای نگهداری پل
یکی مهمترین عوامل استفاده مصالح با دانه بندی ضعیف در پشت کوله ها مانند خاکهای چسبنده منبسط شونده و خاکهای حساس به یخ زدگی از پارامترهای مهم ایجاد دست انداز در قسمت خاکریز پشت کوله می باشد به طور کلی خاکهای چسبنده نسبت به خاکهای دانه ای از تراکم پذیری کمتری بر خوردار میباشند
یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ایجاد دست انداز در پشت کوله ضعف نظارت بر عملیات تراکم و محدودیت فضا در پشت کوله ها علی الخصوص در کوله های بسته به دلیل تامین شرایط ایمنی در محیط اطراف دیوار کوله نام برد بنابراین استفاده از پرکننده های دانه ای می تواند تراکم بهتری در پشت کوله ها ایجاد کند و همچنین این نوع پرکننده ها قادرند در زمان کمتری نسبت به خاک های چسبنده به حداکثر میزان تحکیم خود برسند
سیستم زهکشی سطحی و زیر سطحی ناکارآمد ، آسیب دیده و مسدود شده باعث فرسایس خاک و در نهایت ایجاد حفرات در پشت کوله ها می گردد سیستم زهکش ناکارآمد میتواند در اثر ساخت نادرست یا طراحی نامناسب ایجاد شود( به طور مثال عدم تامین مناسب شیب خروجی لوله زهکش باعث اخلال در عملکرد زهکشی می گردد)
.
.
کوله های بسته عموما در مکانهایی که فضا دارای محدودیت باشد مورد استفاده قرار می گیرد یکی از محدودیت این نوع از کوله ها فضای محدود بین دیوارهای برگشتی و دیوار کوله ها میباشد و در صورت استفاده از غلطک های سنگین نزدیک به این دیوارها باعث آسیب دیدن به آنها خواهد شد.بنابراین امکان نشست در پشت دیوار کوله در ناحیه Backwall وجود خواهد داشت.
آموزش طراحی دالهای دسترسی در 6 جلسه به صورت فایل تصویری به مدت بیش از سه ساعت تهیه شده است
خلاصه جلسات آموزش طراحی دال دسترسی
جلسه اول : در این جلسه مقدماتی در خصوص دالهای دسترسی بررسی شده جزییاتی در خصوص انواع کوله ونحوه قرار گیری دال دسترسی برروی کوله ها و همچنین دیوارهای برگشتی توضیح داده شده است
جلسه دوم : در ادامه جلسه اول به صورت اختصاصی به جزییات دالهای دسترسی می پردازد شامل علت استفاده از این دال و بررسی اجمالی علل ایجاد نشست در پشت کوله ها و در ادامه این جلسه جزییات ابعاد دال دسترسی ، نحوه در نظر گرفتن فنر های خاک ، شرایط اتصال دال دسترسی به کوله و…
جلسه سوم : در این جلسه به بحث بارگذاری برای دالهای دسترسی می پردازد
جلسه چهارم : مشخصات مثال در نظر گرفته شده بررسی، که شامل بحث بارگذاری ، جزییات ابعادی براساس مسائل اجرایی و… در ادامه این جلسه به بحث مدلسازی در نرم افزار CSI bridge می پردازد و جزییات اشاره شده در ابتدا جلسه برروی مدل نرم افزاری پیاده سازی شده و در انتها پس از تحلیل مدل نحوه برداشت خروجی تنشها از نرم افزار آموزش داده می شود و در جلسه پنجم دال دسترسی فوق براساس خروجی تنش ها در این جلسه طرح خواهد شد
جلسه پنجم : در ادامه جلسه چهارم پس از برداشت خروجی ها در ابتدا مقدماتی در خصوص طرح مقاطع بتنی طرح شده ودر روند این جلسه پس از اشاره مبانی تئوری براساس خروجی های نرم افزار CSI bridge در جلسه گذشته آرماتورهای دال دسترسی طرح خواهند شد
جلسه ششم : پس از طرح دال مورد نظر در جلسه پنجم برای مرور مطالب اشاره شده در جلسات گذشته در این جلسه به بحث بررسی نقشه های اجرایی و همچنین نکات اجرایی دالهای دسترسی پرداخته می شود.
قیمت : 350,000 تومان