آموزش طراحی پل بتنی با تیرپیش ساخته
.
روسازه های تیرپیش ساخته بتنی و بهمراه دال درجا ریز برای دهانه کمتر از 30 متر در کشور از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و عموما تیرهای پیش ساخته مورد استفاده در این نوع از روسازه به صورت غیر پیش تنیده در نظر گرفته می شود باتوجه به اینکه در مناطق شهری انسداد مسیر زیرین در تقاطع های غیر همسطح در حین احداث پل و همچنین در پلهای رودخانه ای امکان قالبندی و اجرا عرشه های درجاریز (دال توپر ،مجوف و…) مشکل ساز و حتی تا حدودی غیر ممکن می باشد این نوع از سیستم روسازه گزینه مناسبی برای این شرایط می باشد
.
.
از مزیت های این نوع از عرشه پل را میتوان تسریع در روند اجرایی نام برد زیرا در هنگام اجرا زیر سازه ( پی ها ، پایه ها و…) میتوان به طور همزمان روند ساخت تیرهای پیش ساخته را پیش برد و همچنین با استفاده از دالهای پیش ساخته بتنی جهت عملیات اجرایی دالهای بتنی در جاریز برروی تیرهای پیش ساخته روند قالبندی برای دالهای بتنی را حذف نمود.
سادگی در روند ساخت این سیستم عرشه در مقایسه با عرشه های کامپوزیت فولادی ( تیر ورق I شکل فولادی و باکس فولادی) در دهانه های مشابه میتوان از مزیت های دیگر این نوع روسازه نام برد از آنجایی که در عرشه های کامپوزیت فولادی تیر ورق های فولادی میبایست در کارخانه ساخت احداث و پس از کنترل های لازم به سمت کارگاه هدایت شوند بنابراین برای این شرایط دواکیپ اجرایی جهت احداث پلهای کامپوزیت فولادی نیازمی باشد در حالیکه در سیستم های عرشه تیر پیش ساخته اکیپ های اجرایی محدود تر خواهد بود ومشکلات اجرایی نیز به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت علاوه بر این در بخش طراحی باتوجه به سختی بالا مقاطع تیرهای پیش ساخته در مقایسه با مقاطع فولادی معمولا کنترل خیز جوابگو بوده در صورتیکه در مقاطع فولادی این عامل در بعضی مواقع تاثیر گذار بوده وباتوجه به اینکه مقطع از لحاظ خمشی شرایط لازم را کسب کرده ولی کنترل خیز جوابگو نبوده بنابراین نیاز به تغییر ابعاد مقطع فولادی و حتی در بعضی شرایط تغییر نوع مصالح مورد استفاده مقاطع فولادی میباشد
آموزش فوق نسخه بروزرسانی شده این سیستم عرشه می باشد نسبت به نسخه قبلی که به صورت فایل PDF برروی سایت قرار گرفت این آموزش به صورت تصویری در 18 جلسه و بیش از 8 ساعت تهیه شده است از نکات تمایز این نسخه میتوان اضافه شدن چیدمان آرماتورهای خمشی جهت اقتصادی شدن طرح شاهتیرهای پیش ساخته ،بهینه کردن طرح برشی ، اضافه شدن تمرین ، بررسی نقشه های اجرایی و… اشاره کرد.
در پیش نمایش زیر بخش هایی از این آموزش را می توانید مشاهده بفرمایید
.
.
.
.
خلاصه جلسات این آموزش به شرح زیر می باشد
جلسه اول : این جلسه به مقدمه ای در خصوص این نوع روسازه پرداخته از قبیل معرفی سیستم عرشه ،محدوده دهانه مورد استفاده ، دامنه کاربرد اجزا تشکیل دهنده ، مختصری در خصوص مقاطع مقاوم مرحله اول و دوم ،مزیت های این سیستم عرشه و مقایسه آن با سایر سیستم سیستم های عرشه درجا ریز و همچنین کامپوزیتهای فولادی
جلسه دوم : یکی از سئوالات پرتکرا کابران محترم سایت در خصوص مباحث مرتبط با آیین نامه AASHTO میباشد باتوجه به روالی که در آموزشها از سال 1401 تا کنون در نظر گرفته شده است بررسی آیین نامه های مرتبط با هر آموزش میباشد در این محصول نیز مباحث آیین نامه ای مرتبط با این آموزش و نکات در خصوص درک بهتر بندهای آیین نامه ای آشتو مطرح شده است
جلسه سوم : در این جلسه به بحث بارگذاری پلها براساس نشریه 139 (آیین نامه بارگذاری پلهای ایران) و آیین نامه AASHTO می پردازد که شامل نحوه تعیین انواع بارها مرده ، زنده براساس آیین نامه ایران ،خطوط عبور و نحوه بارگذاری خاص این سیستم عرشه پرداخت شده است
جلسه چهارم :یکی از جلسات کاربردی سیستم های عرشه نحوه تعیین مشخصات ابعاد مقاطع می باشد که گام مهمی جهت تسریع در نهایی شدن مقاطع عرشه میباشد که این موضوع در سایرآموزشهای سیستم های عرشه جلسه اختصاصی در نظر گرفته شده است و برای این نوع از روسازه ها نیز به صورت اختصاصی در این جلسه به نحوه تعیین ابعاد مقاطع شاهتیر پیش ساخته بتنی ، فواصل بین آنها ،ضخامت دال و… می پردازد
جلسه پنجم : در این جلسه به بررسی مشخصات مثال در نظر گرفته شده می پردازد و مطالبی که در جلسات گذشته در خصوص بارگذاری از قبیل نحوه تعیین بار های مرده مرحله دوم ، تعیین خطوط عبور و همچنین مباحث مرتبط با جلسه چهارم از قبیل ابعاد شاهتیر ،ضخامت دال و غیره اشاره شده برای مثال مورد نظر پیاده سازی می گردد و در جلسات آینده پس مطرح کردن موارد در خصوص هر قسمت از این روسازه برای مثال مورد نظر طرح و کنترل می گردد
جلسه ششم : براساس مباحث عنوان شده در جلسه گذشته موارد مطرح شده، برای مثال مورد نظر در محیط نرم افزارCSI BRIDGE پیاده سازی می گردد
جلسه هفتم: پس از اتمام مدلسازی نرم افزاری باتوجه به اینکه در این سیستم بار گذاری در دو مرحله صورت می گیرد براساس همین شرایط نکات مدلسازی در نرم افزار اعمال شده و در ادامه پس از تحلیل مدل نرم افزاری خروجی تنش ها برداشت و شاهتیر بحرانی جهت طرح تعیین می گردد
جلسه هشتم : جهت طرح مقاطع بتن مسلح در این سیستم عرشه ( شاهتیر پیش ساخته بتنی و دال درجا ریز) نیازمند درک مفاهیم پایه ای از مبانی طرح مقاطع بتن مسلح می باشد که در این جلسه کلیات این مبانی مطرح شده و در جلسات آینده با استفاده از موارد اشاره شده در این جلسه مقاطع دال و تیرهای پیش ساخته طرح خواهند شد
جلسه نهم : با استفاده ازموارد عنوان شده در جلسه هشت در این بخش ابتدا به طرح دال عرشه در قسمت میانی پرداخته شده و تفاوت طرح دال در این روسازه و سیستم عرشه دالهای درجا ریز ( توپر و مجوف) مطرح شده و در نهایت برای ناحیه دال میانی عرشه آرماتور های عرضی و طولی فوقانی و تحتانی طرح خواهد شد و در ادامه نیز پس از تعیین بارگذاری قسمت کنسول عرشه وتعیین طول دهانه محاسباتی آماتور مورد نیاز این بخش نیز تکمیل خواهد شد
جلسه دهم :پس از اتمام طرح دال عرشه در جلسه گذشته در این بخش به طرح آرماتورهای شاهتیرهای پیش ساخته در نواحی بحرانی براساس خروجی های نرم افزار که در جلسه هفتم مشخص گردید براساس مقاطع مقاوم مرحله اول و دوم، آرماتور های خمشی برای نواحی حداکثر تنش ها تعیین می گردد
جلسه یازدهم : باتوجه به طرح آرماتور های خمشی در نواحی بحرانی در بخش قبل، از آنجایی که میزان آرماتور طرح شده براساس حداکثر تنش ها میباشد و با فاصله گرفتن ازاین نواحی ، میزان تنش های وارده کاسته می گردد بنابراین اختصاص میلگرد بدست آمده در جلسه قبل به کل طول شاهتیر اقتصادی نبوده، برای این منظور در این جلسه مبانی ضوابط چیدمان آرماتورهای خمشی براساس شرایط آیین نامه ای مطرح شده و بر مبنای این الزامات در جلسه دوازدهم به بررسی شرایط فوق پرداخته خواهد شد
جلسه دوازدهم : در این جلسه براساس مبانی تئوری مطرح شده در جلسه قبل و همچنین باتوجه به ملاحظات اجرایی در جهت کاهش دورریز میلگرد، به منظور بهینه تر شدن طرح خمشی شاهتیرها ضوابط چیدمان آرماتور برای قسمتهای مختلف شاهتیر در طول بررسی شده و میزان آرماتور پس از تامین شرایط آیین نامه ای در نقاط غیر بحرانی تقلیل می یابد.
جلسه سیزدهم : پس نهایی شدن طرح خمشی شاهتیرهای پیش ساخته بتنی در جلسات گذشته در این جلسه به طرح برشی این مقاطع پرداخته می شود که در ابتدا پس مطرح شدن مبانی تئوری مرتبط با طرح برشی و برداشت نیروی های برشی و تعیین شاهتیر بحرانی در برش، آرماتور های مورد نظر در نواحی تکیه گاهی طرح خواهند شد ودر ادامه مشابه روندی که در طرح خمشی شاهتیر پیش ساخته پیاده سازی شد تعمیم آرماتور های برشی طرح شده در نواحی برش حداکثر برای سایر نواحی اقتصادی نبوده بنابراین این موضوع نیز برای سایر نقاط نیز بررسی شده و نکات مربوط به آن مطرح می گردد.
جلسه چهاردهم : در این سیستم عرشه جهت تامین عملکرد کامپوزیت بین دال و تیرهای پیش ساخته توسط آرماتورهای دوخت صورت می گیرد بنابراین این اتصال میبایست قادر به انتقال حداکثر نیروی برشی ناشی از بارهای مرده مرحله دوم و زنده را داشته باشد در این جلسه به بررسی آرماتور مورد نظر می پردازد و در ادامه نحوه در نظر گرفتن اصطکاک میان بتن دال و تیر پیش ساخته در روند محاسبات بررسی شده و در نهایت برای مثال در نظر گرفته شده این آموزش این موضوع کنترل می گردد
جلسه پانزدهم :مطابق آیین نامه AASHTO در صورتیکه ارتفاع مقطع افزایش یابد نیاز به تامین آرماتور گونه در d/2 وجه کششی می باشد با توجه به این موضوع از آنجاییکه کلیه تجمع آرماتور های خمشی در بال تحتانی مقطع متمرکز میباشد برای جلوگیری از ترک های کششی، آرماتور مورد نظر در نظر گرفته می شود و در انتها برای مثال در نظر گرفته شده آرماتور فوق طرح می گردد
جلسه شانزدهم :جلسات شانزدهم و هفدهم به ضوابط و کنترلهای سرویس پذیری می پردازد هدف از کنترل ضوابط فوق بررسی عملکرد پل تحت بارهای سرویس میباشد در این جلسه به ضوابط عرض ترک پرداخته شده و در جلسه هفدهم ضوابط و کنترل های خیز بررسی می گردد در این بخش ابتدا تنش مجاز کنترل عرض ترک و پارامترهای تاثیر گذار در آن تعیین شده و درادامه میزان تنش مجاز بدست آمده برای مثال با تنش موجود در میلگرد در نواحی بحرانی کنترل می گردد
جلسه هفدهم : در ادامه جلسه قبل در خصوص ضوابط سرویس پذیری ضوابط کنترل خیز بررسی شده از قبیل نحوه تعیین خیز آنی ،تعیین ممان اینرسی موثر ، نحوه تخصیص ممان اینرسی موثر به خروجی نرم افزار برای مقطع مقاوم مرحله اول و دوم و نکات مربوط به آن ، تعیین خیز دراز مدت ، نحوه اعمال خیز معکوس و در نهایت خیز مجاز تحت بار زنده به انضام ضربه و کنترل آن برای مثال مورد بررسی جلسه هجدهم : باتوجه به اینکه بخشی از مخاطبان آموزشهای موجود در سایت دانشجویان، یا علاقمندان به مباحث مهندسی پل که کمتر با مباحث مرتبط با پلها آشنایی دارند این جلسه به بررسی نقشه های اجرایی این سیستم عرشه و مرور مطالب مطرح شده در جلسات قبل در هنگام بررسی نقشه ها می پردازد.
قیمت : 1,617,000 تومان