آموزش طراحی عرشه جعبه ای فولادی
معرفی آموزش طراحی عرشه جعبه ای فولادی
سیستم های عرشه(روسازه) جعبه ای فولادی را می توان یکی از پرکابردترین سیستم های عرشه نام برد ، در این سیستم عرشه ،شاهتیرهای U شکل فولادی به همراه دال درجا ریز که عملکرد کامپوزیت بین دال و مقطع فولادی توسط برشگیرها تامین می شود تشکیل باکس بسته میدهند که باعث ایجاد مقاومت پیچشی قابل توجه در این نوع سیستم عرشه خواهد شد سیستم های عرشه باکس فولادی را می توان به صورت تک باکس و چند باکسی استفاده نمود.
.
این نوع سیستم به دلیل عریض بودن بال تحتانی مقطع فولادی در مقاومت خمشی مقطع تاثیر بسزایی دارند و همچنین به دلیل صلبیت پیچشی این نوع از عرشه گزینه مناسبی در پلهای قوسی افقی میباشند از دیگر مزیت های این نوع سیستم عرشه می توان مقاومت دربرابر خوردگی از نظر شکل بسته مقطع عرشه بعلاوه زیبایی اشاره کرد و امروزه در مناطق شهری مورد توجه قرار گرفته است ،در مقایسه با سیستم های تیر ورق I شکل فولادی پلهای باکس فولادی هزینه ساخت بالاتری دارند.
.
.
امروزه با توجه به کاربرد زیاد روسازه های جعبه ای فولادی در ساخت پلها در کشور، این سیستم روسازه بخش اندکی از منابع فارسی مهندسی پل و همچنین دروس دانشگاهی در مقطع کارشناسی و ارشد علی الخصوص درس مهندسی پل تشکیل میدهد و در نهایت باتوجه به باز خورد های دریافتی براساس سئوالات کاربران از ابتدا تاسیس سایت تا به امروز و ابهامات مرتبط با سیستم های جعبه ای ، سعی شده بخشی از ابهامات کاربران محترم به صورت فایل متنی ،تصویری و آموزش باتوجه به روالی که در طرح و ساخت این نوع روسازه در کشور وجود داشته پوشش داده شود.
آموزش طراحی عرشه جعبه ای فولادی در 22 جلسه و در حدود 14 ساعت به صورت تصویری تهیه شده است موارد اشاره شده در این آموزش را می توان به سه بخش مفاهیم پایه ای در خصوص این نوع سیستم عرشه ،موارد آیین نامه ای و مثال تقسیم بندی نمود باتوجه به اینکه منابع برای سیستم های جعبه ای به زبان فارسی در کشور محدود می باشد در روند تهیه آموزش طراحی عرشه جعبه ای فولادی سعی شده در کنار مباحث آیین نامه ای منابع لاتین شامل مقالات و راهنماهای مرتبط با این نوع سیستم عرشه در برخی جلسات بررسی شده تا درک بهتری نسبت به مفاهیم پایه ای صورت بگیرد.
.
.
.
.
خلاصه جزییات جلسات آموزش طراحی عرشه جعبه ای فولادی
جلسه یکم : در ابتدا به موارد مشترک به انواع سیستم های عرشه در پلها پرداخته شده از لحاظ تقسیم بندی های روسازه و زیر سازه ، انواع پیکربندی های عرشه و … در ادامه به بررسی سیستم های پر کاربرد کامپوزیت فولادی تیر ورق I شکل و باکس در پلسازی ومزایا و معایب هرکدام از این سیستم های عرشه مقایسه ای صورت گرفته در قسمتهای انتهایی این جلسه به صورت خاص به خصوصیات سیستم عرشه باکس فولادی از قبیل محدوده کاربرد ، مختصری در خصوص انواع المانهای بکار رفته در باکس های فولادی و کاربرد های آنها در این سیستم عرشه اشاره شده است.
جلسه دوم : یکی از محدودیتهای سیستم های عرشه فولادی نحوه انتقال قطعات پیش ساخته از محل کارخانه تا موقعیت احداث پل میباشد در این جلسه نحوه انتخاب مقاطع باکس های فولادی از قبیل محدودیت های طولی قطعات به جهت کاهش بار ترافیکی ، ارتفاع مقاطع ، ابعاد بال تحتانی ، فوقانی و جان ، نحوه استفاده از وصله جوشی و پیچی ،نحوه ساخت قطعات فولادی باکس ، فواصل بین باکسهای فولادی ، طول کنسول عرشه و… می پردازد.
جلسه سوم : یکی از مباحثی که در آیین نامه بارگذاری پلهای ایران (نشریه 139) اشاره نشده است مبحث ضریب توزیع بار زنده می باشد به طور کلی با استفاده این ضریب میتوان سهم هر شاهتیر از بار زنده را تعیین نمود که در این جلسه بحث ضریب توزیع در باکسهای فولادی براساس آیین نامه AASHTO LRFD & STD بررسی شده نواقص این ضریب برای سیستم های باکس فولادی نسبت به سایر سیستم های عرشه اشاره شده است و در ادامه مطالب این جلسه به بحث بارگذاری در پلها بار مرده ، زنده و همچنین مراحل بارگذاری این نوع سیستم عرشه که در جلسات آتی مورد نیاز می باشد ارائه شده است.
جلسه چهارم : یکی از سئوالات پر تکرار کاربران سایت مباحث مرتبط با آیین نامه های مورد استفاده در پلها می باشد باتوجه به روالی که در آموزش انواع سیستم های عرشه در یکسال گذشته در نظر گرفته شده است بررسی آیین نامه های مرتبط با هر آموزش میباشد در مجموعه حاضر نیز مشابه سایر سیستم های عرشه به بررسی آیین نامه AASHTO و همچنین آیین نامه های مرتبط با این سیستم عرشه پرداخته شده است
جلسه پنجم : باتوجه گستردگی مطالب و روابط مرتبط با سیستم عرشه باکس وهمچنین درک بهتر مطالب در این جلسه مشخصات مثال مطرح شده باتوجه به موارد اجرایی و آیین نامه ای اشاره شده در جلسات گذشته آموزش طراحی عرشه جعبه ای فولادی بررسی شده و در ادامه نحوه تعیین بارهای مرحله اول ، مرحله دوم ، بار زنده (از قبیل چیدمان بار زنده برروی عرشه ، تعیین ضریب ضربه ) وبه طور کلی کلیه نکاتی که در بحث مدلسازی نرم افزاری مورد نیاز میباشد بررسی خواهد شد.
جلسه ششم : یکی دیگر از سئوالات پر تکرار و علاقه مندی های کاربران سایت در خصوص نحوه مدلسازی و به طور کلی کار با نرم افزار CSI BRIDGE و SAP2000 بوده که یکی از الزامات مورد نیاز در بحث مدلسازی درک مفاهیم اولیه میباشد که در جلسات ابتدایی این مفاهیم برای مدلسازی سیستم های باکس فولادی مطرح شده و در این جلسه در محیط نرم افزار CSI BRIDGE پیاده سازی می گردد.
جلسه هفتم : این جلسه به طرح دال عرشه پرداخته شده است که شامل دو بخش میباشد طرح دال میانی و طرح دال کنسول عرشه که در ابتدا جلسه به بررسی روش طرح مقاطع بتنی به روش مقاومت نهایی و تنش مجاز نکات مربوط به هرکدام از این دو روش در طرح مقاطع بتنی در پلها پرداخته شده و در ادامه نحوه تعیین طول دهانه محاسباتی ، نحوه تعیین لنگر های بار زنده ، تفاوت بارگذاری سیستم های کامپوزیت با سایر سیستم ها ،ضوابط آیین نامه ای ، بارگذاری بار زنده کنسول عرشه و بسیاری از مطالب دیگر اشاره می گردد.
جلسه هشتم : در ادامه جلسه مدلسازی در این جلسه پس از برداشت خروجی های نرم افزار برای یکی از مقاطع فولادی در نظر گرفته شده طرح به صورت دستی صورت خواهد گرفت در ابتدا جلسه مراحل بارگذاری این سیستم در طرح خمشی و نحوه تعیین عرض موثر و بسیاری از مطالب دیگر که طرح مقاطع فولادی مورد نیاز میباشد اشاره خواهد شد
جلسه نهم : این جلسه را میتوان در ادامه جلسه هشتم در نظر گرفت با توجه به اینکه در جلسه قبل محاسبات برای یک مقطع به صورت دستی صورت گرفت به جهت تسریع در امر محاسبات برای بقیه مقاطع محاسبات، در فایل اکسل انجام می گردد و در صورت عدم کفایت مقاطع قبلی در نظر گرفته شده با مقطع جدید جایگزین شده و در پایان پس از بررسی مقاطع در طول عرشه، مقاطع فولادی نهایی می گردد.
جلسه دهم : پس از نهایی شدن مقاطع فولادی و در جلسه قبل در ادامه روند طراحی در این جلسه سخت کننده های میانی طرح خواهند شد در صورتیکه تنش های برشی ایجاد شده در مقطع بیش از ظرفیت جان مقطع باکس فولادی باشد در این صورت نیاز به سخت کننده عرضی میانی که در ابتدا این جلسه مبانی تئوری براساس ضوابط آیین نامه ای برای پانل میانی و انتهایی مطرح شده و در ادامه برای مثال در نظر گرفته شده طراحی می گردد.
جلسه یازدهم : یکی دیگر از سخت کننده های مورد استفاده در پلها سخت کننده های تکیه گاهی می باشد برخلاف سیستم تیر ورق I شکل فولادی سخت کننده تکیه گاهی در سیستم عرشه باکس فولادی به دیافراگم های انتهایی در محل کوله ها متصل شده و وظیفه آنها انتقال واکنش های تکیه گاهی از عرشه به تکیه گاه می باشد که این موضوع نیز در ابتدا این جلسه به طرح دیافراگم های انتهایی براساس شرایط مطرح شده در آیین نامه AASHTO برای مثال در نظر گرفته شده طرح شده و در انتها سخت کننده های تکیه گاهی براساس ضوابط آیین نامه ای برای مثال این آموزش پیاده سازی می گردد
جلسه دوازدهم : موارد اشاره شده در دو جلسه قبل مرتبط با کمانش برشی جان بوده در این جلسه به بررسی کمانش خمشی بال تحتانی پرداخته در مقاطع باکس فولادی به دلیل عرض زیاد بال و ضخامت کم امکان کمانش در بال تحتانی در محل لنگر منفی وجود خواهد داشت لذا برای این شرایط در صورت عدم تامین شرایط آیین نامه برای مقطع بال تحتانی میبایست از سخت کننده طولی استفاده گردد در این جلسه به موارد آیین نامه ای و طراحی پرداخته خواهد شد.
جلسه سیزدهم : جهت تامین عملکرد کامپوزیت در سیستم های عرشه فولادی از برش گیرها استفاده می گردد یکی از بخش هایی که آیین نامه AASHTO صراحتا طرح براساس خستگی را مطرح کرده است طرح برشگیر ها می باشد لذا براساس تحقیقات صورت گرفته برروی برشگیر ها مشاهده شده است دامنه تنش برشی بر عمر خستگی برش گیرها تاثیر بیشتری نسبت به سایر پارامترها از قبیل مقاومت بتن ،سن بتن ،جهت برشگیرها ، ابعاد برشگیرها دارد در ادامه این جلسه این المان برای مثال مورد نظر طراحی خواهد شد.
جلسه چهاردهم :یکی مواردی که در انتخاب مقطع تاثیر گذار خواهد بود ضوابط جوش پذیری می باشد این جلسه به طرح اتصالات جوشی جان به بال شاهتیر ،سخت کننده ها به جان پرداخته شده و ادامه در طرح این اتصالات به نکاتی در خصوص جداول آیین نامه ای مرتبط با تنش های خستگی ،حداقل و حداکثر بعد جوش ، نحوه تعیین نیروهای اتصالات و … می پردازد
جلسه پانزدهم :یکی از قسمت های حساس در روند طراحی مقاطع فولادی در پلها مباحث مرتبط با خیز که در برخی شرایط باعث تغییر مشخصات مقطع از نظر نوع مصالح فولادی یا ابعاد خواهد شد در این جلسه ضوابط آیین نامه ای در خصوص خیز معکوس و میزان خیز تحت بار زنده و همچنین نکات مدلسازی در خصوص نحوه برداشت خروجی ها از نرم افزار مطرح خواهد شد.
جلسه شانزدهم : یکی از بخشهایی از سیستم های عرشه باکس فولادی که تحقیقات گسترده ای در مباحث لرزه ای پلها در این نوع سیستم در بر میگیرد بخش دیافراگم خارجی بین باکس ها فولادی در محل کوله ها میباشد یکی از رویکرد هایی که امروزه در آیین نامه های لرزه ای پلها مورد توجه قرار گرفته است استفاده المانهای فیوزی در روسازه میباشد که با عنوان” روسازه شکل پذیر وزیر سازه کاملا الاستیک” می باشد در این جلسه نکات مرتبط با طرح این المان ها مطرح شده و در ادامه خلاصه ای از نحوه طرح این المانها براساس بارگذاری های لرزه ای مطرح می گردد
جلسه هفدهم : مقطع عرشه باکس فولادی قبل از بتن ریزی به صورت نیمه باز بوده بنابراین مقاطع U شکل فولادی از لحاظ پیچشی ضعیف میباشند و در صورت عدم تمهیدات لازم حین عملیات نصب و بتن ریزی دچار اعوجاج و تابیدگی خواهند شد در این جلسه به دیافراگم های داخلی درون باکس و مهاربندهای فوقانی پرداخته شده محدوده کاربرد هر کدام از آنها، نحوه اتصال و در نهایت پیاده سازی برای مثال در نظر گرفته شده پرداخته می شود
جلسه هجدهم : این جلسه و جلسه نوزدهم به طرح وصله های پیچی می پردازد مطابق ضوابط آیین نامه ای برای اعضا اصلی پل می بایست نوع وصله ها از نوع اصطکاکی در نظر گرفته شود وصله پیچی در مقاطع باکس به دوبخش وصله پیچی بال به بال و جان به جان تقسیم بندی می گردد در این جلسه موارد مورد نیاز به طرح وصله پیچی بال مطرح و براساس معیار برش، لغزش و همچنین لهیدگی برای مثال بررسی می گردد
جلسه نوزدهم: در ادامه جلسه قبل پس از تکمیل طرح وصله بال به بال این جلسه به طرح وصله جان می پردازد یکی از نکات مطرح شده در وصله جان نحوه تعیین نیروها در این اتصال میباشد و پس از تعیین نیروها، مشابه جلسه قبل براساس معیارهای ذکر شده کنترل ها و در نهایت تعداد پیچ های مورد نیاز برای مثال در نظر گرفته شده تعیین می گردد
جلسه بیستم:در این جلسه به نکات تکمیلی در خصوص سیستم های جعبه ای فولادی پرداخته شده از قبیل ابعاد و مشخصات حفرات دسترسی و همچنین چیدمان آرماتور های دال می پردازد
جلسه بیست و یکم : از آنجایی که برخی از کاربران آشنایی اندکی نسبت به جزییات اجرایی سیستم های جعبه ای دارند در این جلسه به بررسی جزییات و نقشه های اجرایی روسازه های جعبه ای فولادی و نکات اجرایی پیرامون آن پرداخته می شود
جلسه بیست و دوم: این جلسه طبق روندی که در یکسال گذشته صورت گرفته است مشخصات تمرین در نظر گرفته شده بررسی می گردد
قیمت : 2،500،000 تومان