آموزش طراحی عرشه تیرورق I شکل فولادی
.
.
مقدمه آموزش طراحی عرشه تیرورق I شکل فولادی
سیستم های عرشه تیرورقهای I شکل فولادی یکی از روسازه های پرکابرد در ساخت پلها بوده و تا دهانه هایی از حدود 20 الی 60 متر اقتصادی میباشد معمولا استفاده از مقاطع استاندارد جوابگو تنش های وارده ناشی از بارگذاری پلها را نخواهد داشت بنابراین برای ساخت تیر های اصلی بالها و جانها به صورت ورق های جداگانه بوسیله جوشکاری تشکیل تیر ورق I شکل را خواهند داد
.
آموزش سیستم های عرشه تیر ورق I شکل فولادی نسخه بروز رسانی شده این آموزش میباشد که در گذشته به صورت فایل PDF برروی سایت قرار گرفت در نسخه جدید کلیه مباحث در خصوص این نوع سیستم عرشه به صورت فیلم آموزشی در 21 جلسه در حدود 13.5 ساعت تهیه شده است که از نکات بارز ویرایش جدید بررسی بندهای آیین نامه AASHTO مرتبط با این نوع سیستم عرشه ، بررسی نقشه های اجرایی ،فایل اکسل محاسبات جهت طرح خمشی تیر ورقها جهت تسریع در امر محاسبات ،اضافه شدن انیمیشن های گرافیکی جهت درک محتوا آموزشی در جلسات ،اضافه شدن تمرین به جلسات ، بررسی وارائه نکات اجرایی در طرح این سیستم عرشه و … می توان نام برد مثال بکار برده شده در این محتوا آموزشی با پیکربندی دهانه پیوسته در نظر گرفته شده که با ایجاد لنگر منفی در قسمت پایه های میانی نکات بیشتری در امر محاسبات لحاظ می گردد.
خلاصه جلسات آموزش سیستم های عرشه تیر ورق I شکل فولادی
جلسه یکم : این جلسه به مقدماتی در خصوص سیستم عرشه تیر ورق I شکل فولادی پرداخته شده است شامل المانهایی که در ساخت این نوع سیستم عرشه استفاده می شود ، کلیاتی در خصوص بارگذاری ،انواع وصله ها( جوشی ،پیچی ) و حدود کاربرد آنها ، انواع سخت کننده ، بررسی انواع پیکربندی، کلیاتی در خصوص نحوه طرح تیر ورقها، توضیحاتی در خصوص مقطع کامپوزیت ، جزییات اجرایی در خصوص قالب بندی دال عرشه و…
جلسه دوم: در این جلسه باتوجه به روالی که در نسخه های بروز رسانی شده سیستم های عرشه در نظر گرفته شده است بررسی آیین نامه AASHTO میباشد از آنجایی که منابع مورد استفاده در طراحی پلها غالبا به زبان لاتین می باشد و هر فصل آیین نامه ها دامنه گسترده ای از بحث طراحی پلها را در بر میگیرد این موضوع باعث سر دردگمی در بحث طراحی خواهد شد در این جلسه به صورت کلی فصول وبندهای مرتبط با طراحی این سیستم عرشه بررسی شده و در ادامه جلسات به طور خاص بندهایی آیین نامه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
جلسه سوم :در این جلسه به مبحث بارگذاری براساس نشریه 139 پرداخته شده ، از قبیل مشخصات هندسی پلها شامل عرض سواره رو ، عرض پیاده رو ، قسمتهای مختلف عرشه ، معرفی بار کامیون استاندارد ایران ،ضریب ضربه ، بررسی مراحل بارگذاری این نوع سیستم عرشه ، نحوه اعمال اثر خزش ،در محاسبات مقطع ،مفاهیم مقاومت مصالح در خصوص مقطع تبدیل یافته و…
جلسه چهارم: باتوجه به اینکه روند نهایی شدن مقطع تیر ورق های فولادی همراه با سعی و خطا میباشد در این جلسه ملاحظات اجرایی و آیین نامه ای در انتخاب مشخصات مقطع تیر ورق مطرح شده ، از قبیل انتخاب ابعاد بال ،ابعاد جان ،فواصل بین شاهتیرها و بسیاری از موارد دیگر که باعث کوتاه تر شدن مسیر در روند انتخاب نهایی مقطع تیر ورق خواهد شد ارائه می گردد.
جلسه پنجم: باتوجه مطالب عنوان در جلسه قبلی در این جلسه مثالی در نظر گرفته شده و در ادامه جلسات در هر جلسه به طور جداگانه پس از ارائه مبانی تئوری به طرح قسمتهای مختلف این سیستم عرشه پرداخته می شود از قسمت های در نظر گرفته در این جلسه میتوان نحوه تقسیم بندی تیر ورق در طول ، موقعیت وصله های پیچی و جوشی ، تعیین بار های مرده مرحله اول (سخت کننده ها وبرش گیرها) و مرحله دوم ،تعیین خطوط عبور و… اشاره کرد.
جلسه ششم: پس از مشخص شدن مشخصات مثال در جلسه پنجم در این جلسه به بحث مدلسازی و نکات مربوط به این سیستم عرشه در نرم افزار CSI Bridge پرداخته شده است.
جلسه هفتم: در ادامه جلسه ششم در بحث مدلسازی در نرم افزار CSI bridge براساس محاسبات صورت گرفته در خصوص بارگذاری های مرحله اول ودوم در جلسه پنجم بارگذاری های فوق به مدل سازه ای اعمال میگردد و پس از تحلیل مدل سازه ای و کنترل نیروهای داخلی شاهتیر ها خروجی ها از نرم افزار برداشته و به فایل اکسل انتقال داده می شود.
جلسه هشتم:این جلسه به مبانی تئوری طرح دال عرشه میانی پرداخته شده از قبیل حداقل ضخامت دال عرشه ، نحوه تعیین طول دهانه محاسباتی در این نوع روسازه ، تعیین بارگذاری ها مرده وزنده لنگر حاصل از آن براساس ضوابط آیین نامه ای ،مبانی مورد نیاز در طرح مقاطع بتنی برای این سیستم روسازه ،نحوه محاسبه آرماتور عرضی دال ، در ادامه باتوجه مبانی تئوری مطرح آرماتور ها دال عرشه طرح می گردد و در روند مطالب این جلسه نیز ضوابط ، بارگذاری و طراحی قسمت کنسول عرشه مطرح شده(عرض توزیع ،اثر ضربه کامیون به جانپناه و…) و در پایان برای قسمت کنسول موارد طرح شده پیاده سازی می گردد.
جلسه نهم:باتوجه خروجی های بدست آمده از نرم افزار در جلسه هفتم در این جلسه در ابتدا مقدماتی در خصوص نحوه تعیین تنش در بال ها براساس مراحل بارگذاری ،تعیین عرض موثر دال ، نحوه تعیین تنش مجاز براساس بالهای کششی ،فشاری و بتن مطرح شده و به صورت نمونه محاسبات برای یک مقطع از طول شاهتیر به صورت دستی صورت گرفته از قبیل تعیین ممان اینرسی ،اساس مقطع برای مقطع کامپوزیت و غیر کامپوزیت ، نحوه اعمال اثر خزش در محاسبات و در ادامه تعیین تنش موجود در بال ها مقایسه آن با تنش مجاز صورت می گیرد
جلسه دهم : این جلسه میتوان در ادامه جلسه قبلی در نظر گرفت با توجه به اینکه در جلسه قبل محاسبات برای یک مقطع به صورت دستی صورت گرفت به جهت تسریع در امر محاسبات برای بقیه مقاطع محاسبات در فایل اکسل انجام می شود ،باتوجه به اینکه در محدوده پایه های میانی به دلیل ایجاد لنگر منفی در بال فوقانی مطابق ضوابط آیین نامه ای نمی توان برروی مشخصات دال حساب نمود وصرفا میتوان از ظرفیت آرماتورهای بکار رفته در دال استفاده نمود در این جلسه نحوه محاسبات مربوط به این قسمت مقطع عرشه شرح داده و برای مثال در نظر گرفته شده پیاده سازی می گردد.در پایان این جلسه مشخصات ابعادی مقاطع تیر ورق نهایی می گردد.
جلسه یازدهم : پس از نهایی شدن مشخصات ابعاد مقاطع تیر ورق در جلسه قبل در این جلسه به مبانی تئوری سخت کننده های عرضی میانی و در ادامه براساس مبانی تئوری مطرح شده برای مثال پیاده سازی می گردد.
جلسه دوازدهم : یکی دیگر از سخت کننده های مورد استفاده در این سیستم روسازه سخت کننده های تکیه گاهی می باشد و مشابه روندی که در جلسه یازدهم در نظر گرفته شده ابتدا مبانی تئوری مطرح و در ادامه برای مثال در نظر گرفته شده سخت کننده تکیه گاهی طرح می گردد
جلسه سیزدهم :این جلسه مباحث مرتبط با سخت کننده طولی می پردازد مواردی که در دو جلسه یازده و دوازده مطرح شد مرتبط با کمانش برشی جان بوده و این جلسه به کمانش خمشی جان می پردازد از قبیل معیار کمانش خمشی جان برای شاهتیرهای بدون سخت کننده ،تعیین محل استقرار سخت کننده های طولی، فاصله بهینه برای شاهتیرهای متقارن و شاهتیرهای غیر متقارن و …
جلسه چهاردهم :یکی موارد کنترلی براساس ضوابط آیین نامه ای در تعیین مشخصات مقطع بررسی همزمانی برش و خمش حداکثر میباشد در صورتی که نواحی از طول شاهتیر چنین شرایطی برقرار باشد میزان تنش مجاز خمشی دستخوش تغییر خواهد شد و امکان تغییر ابعاد مقطع وجود خواهد داشت بنابراین این موضوع مبانی تئوری آن براساس ضوابط آیین نامه ای مطرح شده و درادامه برای مثال در نظر گرفته شده کنترل می گردد.
جلسه پانزدهم : جهت تامین عملکرد کامپوزیت بین دال و تیر ورق های I شکل فولادی، توسط برشگیر ها از قبیل ناودانی و گل میخ صورت می گیرد این جلسه به طرح این المان ها براساس ضوابط آیین نامه ای می پردازد .
جلسه شانزدهم :در این جلسه به طرح اتصالات جوشی جان به بال شاهتیر ،سخت کننده ها به جان پرداخته شده که در طرح این اتصالات به نکاتی در خصوص جداول آیین نامه ای مرتبط با تنش های خستگی ،حداقل و حداکثر بعد جوش ، نحوه تعیین نیروهای اتصالات اشاره شده و … می پردازد.
جلسه هفدهم : موارد اشاره شده در این جلسه به مباحث مرتبط به خیز معکوس می پردازد و نحوه ایجاد خیز معکوس در عمل برای این سیستم بررسی میشود در ادامه نحوه تعیین خیز ناشی از بار زنده وضربه و ضوابط آیین نامه ای آن پرداخته می شود و در ادامه خیز معکوس و خیز ناشی بار زنده ضربه برای مثال مورد نظر تعیین و کنترل می گردد .
جلسه هجدهم : این جلسه به مباحث مرتبط با دیافراگم ها می پردازد محتوا این جلسه را میتوان به دوبخش تقسیم بندی نمود طرح خود دیافراگم ها براساس ضوابط آیین نامه ای برای این سیستم روسازه از قبیل انواع دیافراگم ها ، حدود کاربرد آنها،ارتفاع آنها، بارگذاری ،نحوه توزیع بار بین بالها،توضیحاتی در خصوص استفاده از دیافراگم ها در طرح لرزه ای به عنوان المان فدا شونده و… و در بخش دوم به مباحث مرتبط با فواصل این المانها که مرتبط با بحث کنترل کمانش پیچشی میباشد تئوری ها و ضوابط مرتبط با این بخش و در نهایت کنترل آن برای مثال در نظر گرفته شده بررسی میگردد.
جلسه نوزدهم :جلسات نوزده و بیست در این آموزش به بحث اتصالات پیچی اختصاص داده شده است در این جلسه مبانی تئوری طرح اتصالات پیچی بال به بال تیرورق مطرح شده از قبیل نحوه تعیین بال کنترلی ، کاربرد فیلر و نحوه تاثیر آن در تنش مجاز برشی پیچ ،معرفی فواصل بهینه برای پیچ ها جهت تامین کنترل های آیین نامه ای ،تعیین ضخامت ورق اتصال ، تعیین تنش مجاز لغزشی ، مواردی در خصوص نحوه رنگ آمیزی در محل اتصالات پیچی ،تعیین نیروی لغزشی و … بسیاری نکات دیگر که در ادامه مبانی تئوری مطرح شده در این جلسه برای مثال پیاده سازی می گردد و در انتهای این جلسه تمرین در نظر گرفته شده است.
.
جلسه بیستم : در ادامه جلسه گذشته این جلسه به بحث طرح اتصالات پیچی جان به جان براساس ضوابط آیین نامه ای و نکات مربوط به آن می پردازد از قبیل نحوه تعیین نیروهای اتصال ، نحوه تعیین ممان اینرسی قطبی ،نحوه تعیین علامت نیروها در محاسبه خروج از مرکزیت ، تعیین تعداد پیچ مورد نیاز براساس معیار برش و لغزش و در نهایت بررسی موارد مطرح شده برای مثال مورد نظر
جلسه بیست و یکم : باتوجه به اینکه بخشی از مخاطبان آموزشهای موجود در سایت دانشجویان و یا دوستانی که کمتر با مباحث مرتبط با پلها آشنایی دارند این جلسه به بررسی نقشه های اجرایی پلها و مرور مطالب مطرح شده در جلسات در هنگام بررسی نقشه می پردازد.
قیمت: 1,800,000 تومان