سیستم پیشرانی تدریجی در پلها
.
در دهه های اخیر برای ساخت پلها با دهانه های کوتاه یا چند دهانه بتنی و فولادی سیستم اجرا پیشرانی تدریجی در پلها محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
در این سیستم پس از اجرا زیر سازه (Substructure) ،عرشه (Superstructure ) در یک قسمت در پشت کوله مونتاژ شده و باعبور دادن عرشه از روی پایه های میانی که مجهز به تکیه گاههایی موقت که به صورت غلطک یا صفحات لغزان (آغشته به روغن )میباشد باعث کاهش اصطکاک برروی تکیه گاه می شود ودر پایان پس اجرا کامل عرشه این تکیه گاههای موقت با تکیه گاه اصلی پل تعویض می گردد این تکیه گاههای موقت مجهز به قسمتهای تنظیم کننده( Alignment) بوده که درقرارگیری عرشه در موقعیت دقیق خود نقش بسزایی خواهند داشت
در این سیستم برای کاهش بارهای سرویس در حین ساخت وهمچنین کاهش ابعاد مقاطع تحت این بارها روش های متعددی توسط محققین مختلف ارائه شده است که یکی از روش های استاندارد استفاده از Deck Nose می باشد.
در این روش شاهتیرهایی با وزن کم به قسمت جلویی عرشه اصلی متصل شده تا لنگرهای ناشی طره عرشه در هنگام عبور از بین پایه های میانی کاسته شود
همچنین در دهانه های خیلی بزرگ برای کاهش اثرات لنگر خمشی منفی در قطعات طره ای می توان از پایه های موقت نیز علاوه Deck Nose، استفاده کرد.
در عرشه های فلزی عملیات مونتاژ به راحتی صورت گرفته ولی در عرشه های بتنی عملیات ساخت قطعات در پشت کوله قالب بندی آرماتوربندی بتن ریزی و Curing (در صورت نیاز با توجه نوع سیستم عرشه پیش تنیدگی) صورت میگیرد وپس از کسب مقاومت لازم قطعه بتنی به سمت موقعیت نهایی خود توسط جکهای هیدرولیکی حرکت میکند.
از مزیتهای سیستم پیشرانی تدریجی در پلها:
- افزایش سرعت عملیات اجرایی
- حذف قالبندی در زیر عرشه
- بدلیل پیش ساخته بودن و عدم نیاز به قالبندی در زیر عرشه عبور مرور در زیر پل به راحتی صورت میگیرد
- استفاده در مکانهایی که دسترسی به زیر عرشه به سختی امکان پذیر است مانند پلهای دره ای و رودخانه ای
- کاهش هزینه ساخت
- امکان نظارت دقیق در حین عملیات اجرایی
- کاهش نیروی انسانی در ساخت پل
- ساخت قطعات بتنی وفلزی در پشت کوله وعدم نیاز به سایت مجزا جهت ساخت قطعات عرشه وحمل ونقل آنها به محل اجرا پل
- قابلیت نصب Deck Nose با وزن کم جهت کاهش لنگرطره عرشه در حین عملیات پیشرانی