پک آموزش طراحی روسازه های فولادی
مقدمه
روسازه های (عرشه ) فولادی تیرورق I شکل و جعبه ای فولادی از سیستم های عرشه پرکاربرد در ساخت پلها بوده و طیف گسترده ای از دهانه ها در ساخت پلها را در بر می گیرد در سیستم تیر ورق I شکل فولادی تیر فولادی I به صورت پیش ساخته برروی پایه ها قرار گرفته و در نهایت دال بتن مسلح به صورت کامپوزیت برروی تیر اجرا می گردد اما در سیستم های جعبه ای فولادی مقاطع جعبه ای به شکل Tub girder ) U) برروی پایه ها قرار گرفته و در نهایت مشابه سیستم عرشه تیر ورق I شکل دال بتن مسلح اجرا می گردد.
باتوجه به استقبال کاربران محترم از پک های آموزشی طراحی پل در سالهای گذشته تصمیم بر این گرفته شد آموزشهای طراحی سیستم های روسازه فولادی تیر ورق I شکل و باکس های فولادی نیز در یک مجموعه با تخفیف گرد آوردی شود آموزش تیر ورق I شکل فولادی در گذشته به صورت فایل متنی برروی سایت قرار گرفت ودر سال 1402 نیز این محصول به صورت فیلم آموزشی تهیه گردید وبراساس استقبال کاربران نسبت به این آموزش و همچنین ابهاماتی که در رابطه با روسازه های فولادی بدلیل کمبود محتوا آموزشی در کشور در خصوص مهندسی پل براساس سئوالات علاقمندان محترم به مباحث پل از طریق قسمت پشتیبانی نسبت به قسمتهای مختلف روسازه های فولادی شامل بخش طراحی (شاهتیرها،دیافراگم ها ،وصله ها و…)، مدلسازی ،نکات اجرایی ، دیتایل ها و… مطرح گردید ، آموزش باکس های فولادی نیز به لطف پروردگار مهربان در مهرماه 1402 برروی سایت قرار گرفت و در حین آماده سازی این محصول سعی گردید نکات آموزشی که در بازار کار نیز مورد استفاده قرار می گیرد در جهت رفع برخی از ابهامات علاقمندان محترم به موازات تهیه این آموزش به صورت رایگان به شکل فیلم ، انیمیشن و توضیحات متنی برروی سایت یا صحفه اجتماعی سایت قرار گیرد
پک آموزش طراحی تیر ورق I شکل و باکس فولادی در مجموع در 43 جلسه به صورت فایل تصویری برروی سایت قرار گرفت تا بتواند بخشی از خلا موجود در خصوص مفاهیم روسازه های فولادی در کشور و همچنین در جهت رفع ابهامات علاقمندان به روسازه های کامپوزیت فولادی را پوشش داده شود.
خلاصه جلسات آموزش سیستم های عرشه پل تیر ورق I شکل فولادی
جلسه یکم : این جلسه به مقدماتی در خصوص سیستم عرشه تیر ورق I شکل فولادی پرداخته شده است شامل المانهایی که در ساخت این نوع سیستم عرشه استفاده می شود ، کلیاتی در خصوص بارگذاری ،انواع وصله ها( جوشی ،پیچی ) و حدود کاربرد آنها ، انواع سخت کننده ، بررسی انواع پیکربندی، کلیاتی در خصوص نحوه طرح تیر ورقها، توضیحاتی در خصوص مقطع کامپوزیت ، جزییات اجرایی در خصوص قالب بندی دال عرشه و…
جلسه دوم: در این جلسه باتوجه به روالی که در نسخه های بروز رسانی شده سیستم های عرشه در نظر گرفته شده است بررسی آیین نامه AASHTO میباشد از آنجایی که منابع مورد استفاده در طراحی پلها غالبا به زبان لاتین می باشد و هر فصل آیین نامه ها دامنه گسترده ای از بحث طراحی پلها را در بر میگیرد این موضوع باعث سر دردگمی در بحث طراحی خواهد شد در این جلسه به صورت کلی فصول وبندهای مرتبط با طراحی این سیستم عرشه بررسی شده و در ادامه جلسات به طور خاص بندهایی آیین نامه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
جلسه سوم :در این جلسه به مبحث بارگذاری براساس نشریه 139 پرداخته شده ، از قبیل مشخصات هندسی پلها شامل عرض سواره رو ، عرض پیاده رو ، قسمتهای مختلف عرشه ، معرفی بار کامیون استاندارد ایران ،ضریب ضربه ، بررسی مراحل بارگذاری این نوع سیستم عرشه ، نحوه اعمال اثر خزش ،در محاسبات مقطع ،مفاهیم مقاومت مصالح در خصوص مقطع تبدیل یافته و…
جلسه چهارم: باتوجه به اینکه روند نهایی شدن مقطع تیر ورق های فولادی همراه با سعی و خطا میباشد در این جلسه ملاحظات اجرایی و آیین نامه ای در انتخاب مشخصات مقطع تیر ورق مطرح شده ، از قبیل انتخاب ابعاد بال ،ابعاد جان ،فواصل بین شاهتیرها و بسیاری از موارد دیگر که باعث کوتاه تر شدن مسیر در روند انتخاب نهایی مقطع تیر ورق خواهد شد ارائه می گردد.
جلسه پنجم: باتوجه مطالب عنوان در جلسه قبلی در این جلسه مثالی در نظر گرفته شده و در ادامه جلسات در هر جلسه به طور جداگانه پس از ارائه مبانی تئوری به طرح قسمتهای مختلف این سیستم عرشه پرداخته می شود از قسمت های در نظر گرفته در این جلسه میتوان نحوه تقسیم بندی تیر ورق در طول ، موقعیت وصله های پیچی و جوشی ، تعیین بار های مرده مرحله اول (سخت کننده ها وبرش گیرها) و مرحله دوم ،تعیین خطوط عبور و… اشاره کرد.
جلسه ششم: پس از مشخص شدن مشخصات مثال در جلسه پنجم در این جلسه به بحث مدلسازی و نکات مربوط به این سیستم عرشه در نرم افزار CSI Bridge پرداخته شده است.
جلسه هفتم: در ادامه جلسه ششم در بحث مدلسازی در نرم افزار CSI bridge براساس محاسبات صورت گرفته در خصوص بارگذاری های مرحله اول ودوم در جلسه پنجم بارگذاری های فوق به مدل سازه ای اعمال میگردد و پس از تحلیل مدل سازه ای و کنترل نیروهای داخلی شاهتیر ها خروجی ها از نرم افزار برداشته و به فایل اکسل انتقال داده می شود.
جلسه هشتم: این جلسه به مبانی تئوری طرح دال عرشه میانی پرداخته شده از قبیل حداقل ضخامت دال عرشه ، نحوه تعیین طول دهانه محاسباتی در این نوع روسازه ، تعیین بارگذاری ها مرده وزنده لنگر حاصل از آن براساس ضوابط آیین نامه ای ،مبانی مورد نیاز در طرح مقاطع بتنی برای این سیستم روسازه ،نحوه محاسبه آرماتور عرضی دال ، در ادامه باتوجه مبانی تئوری مطرح آرماتور ها دال عرشه طرح می گردد و در روند مطالب این جلسه نیز ضوابط ، بارگذاری و طراحی قسمت کنسول عرشه مطرح شده(عرض توزیع ،اثر ضربه کامیون به جانپناه و…) و در پایان برای قسمت کنسول موارد طرح شده پیاده سازی می گردد.
جلسه نهم: باتوجه خروجی های بدست آمده از نرم افزار در جلسه هفتم در این جلسه در ابتدا مقدماتی در خصوص نحوه تعیین تنش در بال ها براساس مراحل بارگذاری ،تعیین عرض موثر دال ، نحوه تعیین تنش مجاز براساس بالهای کششی ،فشاری و بتن مطرح شده و به صورت نمونه محاسبات برای یک مقطع از طول شاهتیر به صورت دستی صورت گرفته از قبیل تعیین ممان اینرسی ،اساس مقطع برای مقطع کامپوزیت و غیر کامپوزیت ، نحوه اعمال اثر خزش در محاسبات و در ادامه تعیین تنش موجود در بال ها مقایسه آن با تنش مجاز صورت می گیرد
جلسه دهم : این جلسه میتوان در ادامه جلسه قبلی در نظر گرفت با توجه به اینکه در جلسه قبل محاسبات برای یک مقطع به صورت دستی صورت گرفت به جهت تسریع در امر محاسبات برای بقیه مقاطع محاسبات در فایل اکسل انجام می شود ،باتوجه به اینکه در محدوده پایه های میانی به دلیل ایجاد لنگر منفی در بال فوقانی مطابق ضوابط آیین نامه ای نمی توان برروی مشخصات دال حساب نمود وصرفا میتوان از ظرفیت آرماتورهای بکار رفته در دال استفاده نمود در این جلسه نحوه محاسبات مربوط به این قسمت مقطع عرشه شرح داده و برای مثال در نظر گرفته شده پیاده سازی می گردد.در پایان این جلسه مشخصات ابعادی مقاطع تیر ورق نهایی می گردد.
جلسه یازدهم: پس از نهایی شدن مشخصات ابعاد مقاطع تیر ورق در جلسه قبل در این جلسه به مبانی تئوری سخت کننده های عرضی میانی و در ادامه براساس مبانی تئوری مطرح شده برای مثال پیاده سازی می گردد.
جلسه دوازدهم : یکی دیگر از سخت کننده های مورد استفاده در این سیستم روسازه سخت کننده های تکیه گاهی می باشد و مشابه روندی که در جلسه یازدهم در نظر گرفته شده ابتدا مبانی تئوری مطرح و در ادامه برای مثال در نظر گرفته شده سخت کننده تکیه گاهی طرح می گردد
جلسه سیزدهم: این جلسه مباحث مرتبط با سخت کننده طولی می پردازد مواردی که در دو جلسه یازده و دوازده مطرح شد مرتبط با کمانش برشی جان بوده و این جلسه به کمانش خمشی جان می پردازد از قبیل معیار کمانش خمشی جان برای شاهتیرهای بدون سخت کننده ،تعیین محل استقرار سخت کننده های طولی، فاصله بهینه برای شاهتیرهای متقارن و شاهتیرهای غیر متقارن و …
جلسه چهاردهم: یکی موارد کنترلی براساس ضوابط آیین نامه ای در تعیین مشخصات مقطع بررسی همزمانی برش و خمش حداکثر میباشد در صورتی که نواحی از طول شاهتیر چنین شرایطی برقرار باشد میزان تنش مجاز خمشی دستخوش تغییر خواهد شد و امکان تغییر ابعاد مقطع وجود خواهد داشت بنابراین این موضوع مبانی تئوری آن براساس ضوابط آیین نامه ای مطرح شده و درادامه برای مثال در نظر گرفته شده کنترل می گردد.
جلسه پانزدهم: جهت تامین عملکرد کامپوزیت بین دال و تیر ورق های I شکل فولادی، توسط برشگیر ها از قبیل ناودانی و گل میخ صورت می گیرد این جلسه به طرح این المان ها براساس ضوابط آیین نامه ای می پردازد .
جلسه شانزدهم: در این جلسه به طرح اتصالات جوشی جان به بال شاهتیر ،سخت کننده ها به جان پرداخته شده که در طرح این اتصالات به نکاتی در خصوص جداول آیین نامه ای مرتبط با تنش های خستگی ،حداقل و حداکثر بعد جوش ، نحوه تعیین نیروهای اتصالات اشاره شده و … می پردازد.
جلسه هفدهم : موارد اشاره شده در این جلسه به مباحث مرتبط به خیز معکوس می پردازد و نحوه ایجاد خیز معکوس در عمل برای این سیستم بررسی میشود در ادامه نحوه تعیین خیز ناشی از بار زنده وضربه و ضوابط آیین نامه ای آن پرداخته می شود و در ادامه خیز معکوس و خیز ناشی بار زنده ضربه برای مثال مورد نظر تعیین و کنترل می گردد .
جلسه هجدهم: این جلسه به مباحث مرتبط با دیافراگم ها می پردازد محتوا این جلسه را میتوان به دوبخش تقسیم بندی نمود طرح خود دیافراگم ها براساس ضوابط آیین نامه ای برای این سیستم روسازه از قبیل انواع دیافراگم ها ، حدود کاربرد آنها،ارتفاع آنها، بارگذاری ،نحوه توزیع بار بین بالها،توضیحاتی در خصوص استفاده از دیافراگم ها در طرح لرزه ای به عنوان المان فدا شونده و… و در بخش دوم به مباحث مرتبط با فواصل این المانها که مرتبط با بحث کنترل کمانش پیچشی میباشد تئوری ها و ضوابط مرتبط با این بخش و در نهایت کنترل آن برای مثال در نظر گرفته شده بررسی میگردد.
جلسه نوزدهم: جلسات نوزده و بیست در این آموزش به بحث اتصالات پیچی اختصاص داده شده است در این جلسه مبانی تئوری طرح اتصالات پیچی بال به بال تیرورق مطرح شده از قبیل نحوه تعیین بال کنترلی ، کاربرد فیلر و نحوه تاثیر آن در تنش مجاز برشی پیچ ،معرفی فواصل بهینه برای پیچ ها جهت تامین کنترل های آیین نامه ای ،تعیین ضخامت ورق اتصال ، تعیین تنش مجاز لغزشی ، مواردی در خصوص نحوه رنگ آمیزی در محل اتصالات پیچی ،تعیین نیروی لغزشی و … بسیاری نکات دیگر که در ادامه مبانی تئوری مطرح شده در این جلسه برای مثال پیاده سازی می گردد و در انتهای این جلسه تمرین در نظر گرفته شده است.
جلسه بیستم: در ادامه جلسه گذشته این جلسه به بحث طرح اتصالات پیچی جان به جان براساس ضوابط آیین نامه ای و نکات مربوط به آن می پردازد از قبیل نحوه تعیین نیروهای اتصال ، نحوه تعیین ممان اینرسی قطبی ،نحوه تعیین علامت نیروها در محاسبه خروج از مرکزیت ، تعیین تعداد پیچ مورد نیاز براساس معیار برش و لغزش و در نهایت بررسی موارد مطرح شده برای مثال مورد نظر
جلسه بیست و یکم: باتوجه به اینکه بخشی از مخاطبان آموزشهای موجود در سایت دانشجویان و یا دوستانی که کمتر با مباحث مرتبط با پلها آشنایی دارند این جلسه به بررسی نقشه های اجرایی پلها و مرور مطالب مطرح شده در جلسات در هنگام بررسی نقشه می پردازد.
خلاصه جلسات آموزش طراحی عرشه جعبه ای فولادی
جلسه یکم : در ابتدا به موارد مشترک به انواع سیستم های عرشه در پلها پرداخته شده از لحاظ تقسیم بندی های روسازه و زیر سازه ، انواع پیکربندی های عرشه و … در ادامه به بررسی سیستم های پر کاربرد کامپوزیت فولادی تیر ورق I شکل و باکس در پلسازی ومزایا و معایب هرکدام از این سیستم های عرشه مقایسه ای صورت گرفته در قسمتهای انتهایی این جلسه به صورت خاص به خصوصیات سیستم عرشه باکس فولادی از قبیل محدوده کاربرد ، مختصری در خصوص انواع المانهای بکار رفته در باکس های فولادی و کاربرد های آنها در این سیستم عرشه اشاره شده است.
جلسه دوم : یکی از محدودیتهای سیستم های عرشه فولادی نحوه انتقال قطعات پیش ساخته از محل کارخانه تا موقعیت احداث پل میباشد در این جلسه نحوه انتخاب مقاطع باکس های فولادی از قبیل محدودیت های طولی قطعات به جهت کاهش بار ترافیکی ، ارتفاع مقاطع ، ابعاد بال تحتانی ، فوقانی و جان ، نحوه استفاده از وصله جوشی و پیچی ،نحوه ساخت قطعات فولادی باکس ، فواصل بین باکسهای فولادی ، طول کنسول عرشه و… می پردازد.
جلسه سوم : یکی از مباحثی که در آیین نامه بارگذاری پلهای ایران (نشریه 139) اشاره نشده است مبحث ضریب توزیع بار زنده می باشد به طور کلی با استفاده این ضریب میتوان سهم هر شاهتیر از بار زنده را تعیین نمود که در این جلسه بحث ضریب توزیع در باکسهای فولادی براساس آیین نامه AASHTO LRFD & STD بررسی شده نواقص این ضریب برای سیستم های باکس فولادی نسبت به سایر سیستم های عرشه اشاره شده است و در ادامه مطالب این جلسه به بحث بارگذاری در پلها بار مرده ، زنده و همچنین مراحل بارگذاری این نوع سیستم عرشه که در جلسات آتی مورد نیاز می باشد ارائه شده است.
جلسه چهارم : یکی از سئوالات پر تکرار کاربران سایت مباحث مرتبط با آیین نامه های مورد استفاده در پلها می باشد باتوجه به روالی که در آموزش انواع سیستم های عرشه در یکسال گذشته در نظر گرفته شده است بررسی آیین نامه های مرتبط با هر آموزش میباشد در مجموعه حاضر نیز مشابه سایر سیستم های عرشه به بررسی آیین نامه AASHTO و همچنین آیین نامه های مرتبط با این سیستم عرشه پرداخته شده است
جلسه پنجم : باتوجه گستردگی مطالب و روابط مرتبط با سیستم عرشه باکس وهمچنین درک بهتر مطالب در این جلسه مشخصات مثال مطرح شده باتوجه به موارد اجرایی و آیین نامه ای اشاره شده در جلسات گذشته آموزش طراحی عرشه جعبه ای فولادی بررسی شده و در ادامه نحوه تعیین بارهای مرحله اول ، مرحله دوم ، بار زنده (از قبیل چیدمان بار زنده برروی عرشه ، تعیین ضریب ضربه ) وبه طور کلی کلیه نکاتی که در بحث مدلسازی نرم افزاری مورد نیاز میباشد بررسی خواهد شد.
جلسه ششم : یکی دیگر از سئوالات پر تکرار و علاقه مندی های کاربران سایت در خصوص نحوه مدلسازی و به طور کلی کار با نرم افزار CSI BRIDGE و SAP2000 بوده که یکی از الزامات مورد نیاز در بحث مدلسازی درک مفاهیم اولیه میباشد که در جلسات ابتدایی این مفاهیم برای مدلسازی سیستم های باکس فولادی مطرح شده و در این جلسه در محیط نرم افزار CSI BRIDGE پیاده سازی می گردد.
جلسه هفتم : این جلسه به طرح دال عرشه پرداخته شده است که شامل دو بخش میباشد طرح دال میانی و طرح دال کنسول عرشه که در ابتدا جلسه به بررسی روش طرح مقاطع بتنی به روش مقاومت نهایی و تنش مجاز نکات مربوط به هرکدام از این دو روش در طرح مقاطع بتنی در پلها پرداخته شده و در ادامه نحوه تعیین طول دهانه محاسباتی ، نحوه تعیین لنگر های بار زنده ، تفاوت بارگذاری سیستم های کامپوزیت با سایر سیستم ها ،ضوابط آیین نامه ای ، بارگذاری بار زنده کنسول عرشه و بسیاری از مطالب دیگر اشاره می گردد.
جلسه هشتم : در ادامه جلسه مدلسازی در این جلسه پس از برداشت خروجی های نرم افزار برای یکی از مقاطع فولادی در نظر گرفته شده طرح به صورت دستی صورت خواهد گرفت در ابتدا جلسه مراحل بارگذاری این سیستم در طرح خمشی و نحوه تعیین عرض موثر و بسیاری از مطالب دیگر که طرح مقاطع فولادی مورد نیاز میباشد اشاره خواهد شد
جلسه نهم : این جلسه را میتوان در ادامه جلسه هشتم در نظر گرفت با توجه به اینکه در جلسه قبل محاسبات برای یک مقطع به صورت دستی صورت گرفت به جهت تسریع در امر محاسبات برای بقیه مقاطع محاسبات، در فایل اکسل انجام می گردد و در صورت عدم کفایت مقاطع قبلی در نظر گرفته شده با مقطع جدید جایگزین شده و در پایان پس از بررسی مقاطع در طول عرشه، مقاطع فولادی نهایی می گردد.
جلسه دهم : پس از نهایی شدن مقاطع فولادی و در جلسه قبل در ادامه روند طراحی در این جلسه سخت کننده های میانی طرح خواهند شد در صورتیکه تنش های برشی ایجاد شده در مقطع بیش از ظرفیت جان مقطع باکس فولادی باشد در این صورت نیاز به سخت کننده عرضی میانی که در ابتدا این جلسه مبانی تئوری براساس ضوابط آیین نامه ای برای پانل میانی و انتهایی مطرح شده و در ادامه برای مثال در نظر گرفته شده طراحی می گردد.
جلسه یازدهم : یکی دیگر از سخت کننده های مورد استفاده در پلها سخت کننده های تکیه گاهی می باشد برخلاف سیستم تیر ورق I شکل فولادی سخت کننده تکیه گاهی در سیستم عرشه باکس فولادی به دیافراگم های انتهایی در محل کوله ها متصل شده و وظیفه آنها انتقال واکنش های تکیه گاهی از عرشه به تکیه گاه می باشد که این موضوع نیز در ابتدا این جلسه به طرح دیافراگم های انتهایی براساس شرایط مطرح شده در آیین نامه AASHTO برای مثال در نظر گرفته شده طرح شده و در انتها سخت کننده های تکیه گاهی براساس ضوابط آیین نامه ای برای مثال این آموزش پیاده سازی می گردد
جلسه دوازدهم : موارد اشاره شده در دو جلسه قبل مرتبط با کمانش برشی جان بوده در این جلسه به بررسی کمانش خمشی بال تحتانی پرداخته در مقاطع باکس فولادی به دلیل عرض زیاد بال و ضخامت کم امکان کمانش در بال تحتانی در محل لنگر منفی وجود خواهد داشت لذا برای این شرایط در صورت عدم تامین شرایط آیین نامه برای مقطع بال تحتانی میبایست از سخت کننده طولی استفاده گردد در این جلسه به موارد آیین نامه ای و طراحی پرداخته خواهد شد.
جلسه سیزدهم : جهت تامین عملکرد کامپوزیت در سیستم های عرشه فولادی از برش گیرها استفاده می گردد یکی از بخش هایی که آیین نامه AASHTO صراحتا طرح براساس خستگی را مطرح کرده است طرح برشگیر ها می باشد لذا براساس تحقیقات صورت گرفته برروی برشگیر ها مشاهده شده است دامنه تنش برشی بر عمر خستگی برش گیرها تاثیر بیشتری نسبت به سایر پارامترها از قبیل مقاومت بتن ،سن بتن ،جهت برشگیرها ، ابعاد برشگیرها دارد در ادامه این جلسه این المان برای مثال مورد نظر طراحی خواهد شد.
جلسه چهاردهم : یکی مواردی که در انتخاب مقطع تاثیر گذار خواهد بود ضوابط جوش پذیری می باشد این جلسه به طرح اتصالات جوشی جان به بال شاهتیر ،سخت کننده ها به جان پرداخته شده و ادامه در طرح این اتصالات به نکاتی در خصوص جداول آیین نامه ای مرتبط با تنش های خستگی ،حداقل و حداکثر بعد جوش ، نحوه تعیین نیروهای اتصالات و … می پردازد
جلسه پانزدهم: یکی از قسمت های حساس در روند طراحی مقاطع فولادی در پلها مباحث مرتبط با خیز که در برخی شرایط باعث تغییر مشخصات مقطع از نظر نوع مصالح فولادی یا ابعاد خواهد شد در این جلسه ضوابط آیین نامه ای در خصوص خیز معکوس و میزان خیز تحت بار زنده و همچنین نکات مدلسازی در خصوص نحوه برداشت خروجی ها از نرم افزار مطرح خواهد شد.
جلسه شانزدهم : یکی از بخشهایی از سیستم های عرشه باکس فولادی که تحقیقات گسترده ای در مباحث لرزه ای پلها در این نوع سیستم در بر میگیرد بخش دیافراگم خارجی بین باکس ها فولادی در محل کوله ها میباشد یکی از رویکرد هایی که امروزه در آیین نامه های لرزه ای پلها مورد توجه قرار گرفته است استفاده المانهای فیوزی در روسازه میباشد که با عنوان” روسازه شکل پذیر وزیر سازه کاملا الاستیک” می باشد در این جلسه نکات مرتبط با طرح این المان ها مطرح شده و در ادامه خلاصه ای از نحوه طرح این المانها براساس بارگذاری های لرزه ای مطرح می گردد
جلسه هفدهم : مقطع عرشه باکس فولادی قبل از بتن ریزی به صورت نیمه باز بوده بنابراین مقاطع U شکل فولادی از لحاظ پیچشی ضعیف میباشند و در صورت عدم تمهیدات لازم حین عملیات نصب و بتن ریزی دچار اعوجاج و تابیدگی خواهند شد در این جلسه به دیافراگم های داخلی درون باکس و مهاربندهای فوقانی پرداخته شده محدوده کاربرد هر کدام از آنها، نحوه اتصال و در نهایت پیاده سازی برای مثال در نظر گرفته شده پرداخته می شود
جلسه هجدهم : این جلسه و جلسه نوزدهم به طرح وصله های پیچی می پردازد مطابق ضوابط آیین نامه ای برای اعضا اصلی پل می بایست نوع وصله ها از نوع اصطکاکی در نظر گرفته شود وصله پیچی در مقاطع باکس به دوبخش وصله پیچی بال به بال و جان به جان تقسیم بندی می گردد در این جلسه موارد مورد نیاز به طرح وصله پیچی بال مطرح و براساس معیار برش، لغزش و همچنین لهیدگی برای مثال بررسی می گردد
جلسه نوزدهم: در ادامه جلسه قبل پس از تکمیل طرح وصله بال به بال این جلسه به طرح وصله جان می پردازد یکی از نکات مطرح شده در وصله جان نحوه تعیین نیروها در این اتصال میباشد و پس از تعیین نیروها، مشابه جلسه قبل براساس معیارهای ذکر شده کنترل ها و در نهایت تعداد پیچ های مورد نیاز برای مثال در نظر گرفته شده تعیین می گردد
جلسه بیستم: در این جلسه به نکات تکمیلی در خصوص سیستم های جعبه ای فولادی پرداخته شده از قبیل ابعاد و مشخصات حفرات دسترسی و همچنین چیدمان آرماتور های دال می پردازد
جلسه بیست و یکم : از آنجایی که برخی از کاربران آشنایی اندکی نسبت به جزییات اجرایی سیستم های جعبه ای دارند در این جلسه به بررسی جزییات و نقشه های اجرایی روسازه های جعبه ای فولادی و نکات اجرایی پیرامون آن پرداخته می شود
جلسه بیست و دوم: این جلسه طبق روندی که در یکسال گذشته صورت گرفته است مشخصات تمرین در نظر گرفته شده بررسی می گردد
با کلیک برروی آیکونها زیر میتوانید به صفحه هر محصول مراجعه کنید
.
.
.
قیمت اصلی : 4,300,000 تومان
قیمت با تخفیف : 3,526,000 تومان