دیافراگم در پل ها
دیافراگم در پل ها ،دیافراگم اعضایی از روسازه (Superstructure)پل ها میباشند که نیروهای جانبی و بارها را به تکیه گاه و همچنین نیروهای پیچشی نیز در پل کنترل می کنند ویکی دیگر واز مزیت های آن میتوان به توزیع بارزنده ترافیک نام برد. دیافراگم ها در پل های بتنی به دو صورت درجا ریز و پیش تنیده طراحی و اجرا میگردند و در پل های فلزی تنوع آن بیشتر بوده وبه صورت شورن ، ضربدری و یا مقاطع I شکل تعریف می گردد در ادامه چند نمونه از انواع دیافراگم ها و فیلم آموزشی در خصوص دیافراگم در پل های فلزی در پلها ونحوه طراحی آنها نمایش داده میشود:
.
.
در خصوص دیافراگم پلها فولادی ضوابط فواصل آنها براساس آیین آشتو استاندارد و نحوه طراحی آنها در فیلم آموزشی که در این صفحه قرار داده شده است اشاره شده است
در خصوص دیافراگم ها در پلهای بتنی مطابق نشریه 389 (آیین نامه طرح و محاسبه پلهای بتن آرمه ) در پلهای با طول دهانه بیشتر از 12 متر پیش بینی دیافراگم عرضی با فواصل حداکثر 12 متر از یکدیگر در طول دهانه تیرها ترجیحا در محل بیشترین لنگر خمشی مثبت الزامی میباشد . در آیین نامه AASHTO استاندارد نیز در فصل 8(که نشریه 389 نیز برگرفته از همین آیین نامه میباشد )فواصل دیافراگم ها به میزان 40 فوت را در نظر گرفته است.
معرفی دیافراگم ها در نرم افزار SAP2000
جهت تعریف دیافراگم ها در نرم افزار Sap2000 ابتدا از قسمت منوی Bridge و قسمت Bridge Diaphragm مشخصات دیافراگم مورد نظر مطابق تصویر9 تعریف می گردد و پس از تعریف مشخصات دیافراگم مورد نظر از منوی Bridge Object دیافراگم های تعریف شده در قسمت قبل برای کوله ها ، پایه ها و همچنین دیافراگم های میانی به مدل سازه ای اختصاص داده می شود.